Replik
20/2 SFI har orimliga förutsättningar
Arga och frustrerade SFI-lärare har alldeles rätt: Utbildning och integration måste får kosta pengar. Det kan nog även beläggas att ”god undervisning… det sista saknas i dag i Göteborg.”
Om man räknar på hur många som slutför sina kurser så ser vi att Göteborg ligger några procentenheter lägre än läns- och riksgenomsnittet, med 33 procent mot 37 procent, enligt Skolverkets statistik.
Siffror för riksgenomsnittet visar att i den tredjedelen som slutför en kurs, uppnår enbart en tredjedel ett av de tre högsta betygen – som öppnar dörren in i samhället.
Utbildning tar tid. I Göteborg tar det, enligt Skolverkets översikter, 3 år och 6 månader från klass A till och med klass D på studieväg 1.Studieväg 2 kräver 2 år och 9 månader och studieväg 3 tar 1 år och 7 månader.
Lång tid, låga betyg. Ett engelskt uttryck dök upp i mitt huvud; ”to bark up the wrong tree”. Kan det vara att ”arga och frustrerade lärare” gör så? Är det Skolverkets rekommendationer som är boven?
När enbart 35 procent av eleverna slutför sina kurser, betyder det att 65 procent faller ut ur systemet.
När 35 procent av de kvarvarande får betyg som det går att komma vidare med, så betyder det att 65 procent inte gör det. Alltså, nära 90 procent av eleverna misslyckas och styrs mot utanförskap. Det kan knappast vara lärarnas fel. De har utbildning, erfarenhet och följer boken. Tyvärr, troligen fel bok.
Ett reportage i Strömstads tidning (12/11 2019) ger en indikation på att det finns metoder för att genomföra utbildningen på kortare tid. I dag följer troligen alla SFI-utbildningar Skolverkets rekommendationer. Med viss förändring av utlärningsmetod, men med samma kunskapsmål i sikte, så går det att nå bättre studieresultat på kortare tid och samtidigt få flera genom nålsögat.
Karl Hofsö
LÄS MER:Komvuxlärarna slår larm: ”Hela verksamheten monteras ned”