Göteborgarna cyklar som aldrig förr och under 2020 ökade det totala resandet med cykel med åtta procent. Detta samtidigt som resandet med kollektivtrafiken gick ner med 31 procent enligt trafikkontoret vid Göteborgs stad.
Under fredagen är Vintercyklingens dag som är den svenska delen av den globala aktivitetsdagen Winter Bike To Work Day. Tävlingen arrangeras för andra året i rad för att uppmana medborgare i världens olika städer att förlänga sin cykelsäsong.
Förra året kom Göteborg på sjunde plats i tävlingen, och 386 göteborgare anmälde sig. I år har man höga förhoppningar om en placering som är högre än så.
LÄS MER: Rätt utrustning inför cykelpendling i rusket
– Vi ser stora möjligheter att placera oss ännu bättre i år. Kommunen jobbar hela tiden på att göra det lättare att cykla året runt i Göteborg, säger Sara Hellgren, projektledare i Göteborgs stad för hållbart resande.
Cyklar i alla väder
En av de som laddar för en ny topplacering i den internationella tävlingen är vintercyklisten Markus Ullberg. Han började cykla i fjol och är en av Göteborgs alla vintercyklister som nu cyklar under alla årstider och i både jobbet och på fritiden.
Det är bara att acceptera att det blir blött och kallt. Det gäller att komma över den mentala spärren och fortsätta cykla också när det regnar.
– Jag cyklar allt mellan två och sex timmar beroende på säsong, mer på sommarhalvåret när man kan vara ute längre. Det är härligt att cykla i naturen.
Markus Ullberg cyklar för det mesta flera timmar per dag, och han låter inte arbetet som cykelbud hindra fritidsintresset.
– Innan jag började jobba som cykelbud för ett år ett halvt år sedan cyklade jag för skoj skull. Nu är det en passion. Jag cyklar på fritiden och på semestern, säger Markus Ullberg.
Hans tips för att cykla på vintern är att klä sig rätt och att ha dubbdäck på cykeln om det är snö och is, även om Göteborgarna oftare får fajtas mot regnet än mot snön på cykelsadeln.
Undermålig cykelstad
– Då har jag vattentäta strumpor. Det blir inte så kallt om fötterna då. Jag har också en keps med öronlappar under cykelhjälmen. Skärmen skyddar mot regn och öronlapparna mot kylan.
Han säger att han har upplevt många bra regndagar på cykeln och att han jobbar måndag till fredag och aldrig har stoppats av vädret.
– Det är bara att acceptera att det blir blött och kallt. Det gäller att komma över den mentala spärren och fortsätta cykla också när det regnar. Jag känner mig stark både fysiskt och psykiskt Jag får bättre immunförsvar av att cykla, säger Markus Ullberg.
De platser han tycker är bäst att cykla på i Göteborg är Nya allén och Munkebäcksgatan.
– Jag tycker att Göteborg är en undermålig cykelstad sett till dess potential med alla breda gator och alléer. En cyklist existerar som undantag i stadsmiljön och blir behandlad av övriga trafikanter därefter. Det är svårt att cykla vid Brunnsparken, cykelfartsgatan på Redbergsgatan och längs den smala cykelvägen på Linnégatan.
Han tycker att det är flera saker som kan förbättras när det kommer till Göteborg som cykelstad.
– Bygg bort bilfiler i centrum, skapa bredare cykelbanor och separera cykelbanor från gångbanor och bilvägar. Även småbarn och gamla ska kunna cykla säkert i stan. Väghållningen har varit ganska bra denna vinter med undantag för vissa förvisso väldigt korta men katastrofala avsnitt med fastfrusna, smala däckspår som är rent farliga att cykla över.