Ruben Östlund hedersprisas på årets digitala filmfestival

Nu släpps programmet till Göteborgs filmfestival, som i år ger sitt hederspris till Ruben Östlund. Även andra Göteborgsfilmare, som Magnus von Horn och Ninja Thyberg, uppmärksammas stort på årets nedbantade, digitala festival.

ANNONS
|

Snart är det dags för den 44:e upplagan av Göteborgs filmfestival.

Öppningsfilm den 29 januari blir ”Tove”, om Tove Jansson. En biografi som gjort succé i Finland där den redan blivit den mest sedda finlandssvenska filmen i modern tid. Elva dagar senare avslutas festivalen med ”Knackningar”, en Kafka-aktig thriller i regi av Frida Kempff, som vann juryns pris i Cannes för sin kortfilm ”Micky badar”.

LÄS MER:Rejält nedbantad digital filmfestival i Göteborg 2021

”En helt unik filmisk blick”

Årets hederspristagare blir Göteborgsfilmaren Ruben Östlund som för evigt skrev in sig i filmhistorien 2017 då han vann Guldpalmen i Cannes för ”The square”.

– Han är Sveriges just nu främste filmskapare, med en helt unik stil och filmisk blick. Så det är verkligen en pristagare som engagerar, provocerar och berör, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival, om valet.

ANNONS

Festivalledningen har följt Östlund sedan starten, och visat samtliga hans filmer – som nu också kommer att repriseras i en särskilt serie. Regissören gästar festivalen och berättar om sitt filmskapande på en masterclass, där publiken också får se klipp ur det kommande klassdramat ”Triangle of sadness”.

Även andra Göteborgsfilmare lyfts fram, bland dem Magnus von Horn och Ninja Thyberg som båda tävlar om det Nordiska filmpriset på en miljon kronor.

Här är filmerna som tävlar om en miljon i den nordiska filmpristävlingen:

Tove” (Zaida Bergroth)

En runda till” (Thomas Vinterberg)

Pleasure” (Ninja Thyberg)

Tigrar” (Ronnie Sandahl)

Sweat” (Magnus von Horn)

Persona Non Grata” (Lisa Jespersen)

Gritt” (Itonje Søimer Guttormsen)

Filmpass för hela festivalen

Som GP tidigare kunnat berätta blir filmfestivalen i år, på grund av pandemin, digital.

– I stället för en biljett per film köper du i år ett filmpass för knappt 300 spänn för hela perioden. Det skapar en annan struktur och uppmuntrar besökarna att dyka in i hela festivalen, förklarar Jonas Holmberg.

– Vi hoppas också få en rytm i festivalen med nya premiärer varje dag, samtal kring de olika filmerna och intervjuer med filmskaparna.

LÄS MER:Nu kan du se film på Pater Noster – ensam

Festivalen brukar vanligtvis köra filmpremiärer parallellt på 23 biografer. Nu blir det i stället bara en film i taget.

Hur känns det att som filmfestivalchef behöva skriva ”vi ses i tv-soffan” i programmet?

– Det är jättesorgligt såklart, för alla oss som älskar biografen och biograffilmen och mötet mellan filmskapare och publik. Ändå känns den här festivalen som en viktig del av vår verksamhet: vi vill ju fortsatt skapa intresse för film och vidga vyerna för våra besökare. Jag tycker att vi har goda förutsättningar att göra det i år också – med ett program som jag är väldigt stolt över.

ANNONS

Ser du något positivt alls med att tvingas göra festivalen digital?

– Det finns mycket, men allra tydligast är väl att den nu blir lättillgänglig för alla i hela Sverige.

Jonas Holmbergs tre tips inför Göteborgs filmfestival:

”Tove” – öppningsfilmen av Zaida Bergroth, om Tove Jansson ”en fantastisk film!”

”En runda till” – Thomas Vinterberg nya film ”otroligt underhållande, rörande, stark, intressant och rolig”.

”The Macaluso Sisters” – av italienska Emma Dante, om fem systrar i Palermo. ”En underbart vacker och melankolisk film med en hel del Ferrante-känsla.”

Ekonomin är en ”bumpy road”

Årets självskrivna festivaltema är ”social distans”, och Jonas Holmberg konstaterar att pandemin skakar om branschen på djupet.

– Ingen vet hur filmvärlden kommer att se ut efter det här och vi vill lyfta fram hur filmkonstnärerna själva påverkas och hur de gestaltar det vi alla är med om.

LÄS MER:Tusentals vill isolera sig i en fyr under Göteborgs filmfestival

Pandemin kan få ”oåterkalleliga konsekvenser” för filmen och dess framtid skriver Jonas Holmberg i programmet. Festivalens egen ekonomi är i hög grad också avhängig av biljettintäkter. Förutom offentliga stöd har bidrag nu kommit in från partners och publiken – som köpt tomma stolar på biografen Draken.

– Jag kan inte säga att jag inte är orolig över ekonomin. Vi har såklart drabbats som alla andra och har i dag en mindre organisation än tidigare. Det är en ”bumpy road” – men så är det ju för många. Men så länge vi fortsätter att engagera publiken med våra konstnärliga val, så kommer vi att överleva.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS