Klockan 20.00 tändes Scandinavium och Ullevi i rött. De kommer att vara upplysta åtminstone fram till 24.00, eventuellt längre, fram till att det ljusnar. Och de är inte ensamma.
Manifestationen sker i stöd för den internationella gräsrotsrörelsen We Make Events som äger rum i sammanlagt 24 länder.
LÄS MER:Nöjesjätten i öppet brev till regeringen: Har ni lämnat oss i sticket?
Över hela världen lyser hus, lastbilar och restauranger i rött i sociala medier under hashtaggar som #redalert, #lightitinred och #wemakeevents. Syftet är att uppmärksamma en evenemangsbransch i kris och alla som jobbar med mässor, teater, evenemang, konserter och festivaler.
– Genom en bra start på evenemangsåret, en snabb översyn av våra kostnader och statliga stödåtgärder har vi som bolag klarat oss relativt väl. Men bakom varje inställt evenemang döljer sig ett ekosystem av, ofta mindre aktörer, föreningar och företag, som nu riskerar att slås ut, säger Got Events vd Lotta Nibell i ett pressmeddelande.
LÄS MER:Bråttom med stöd till evenemangsnäringen
LÄS MER:Ministrarna låter som trötta, förmanande tonårsföräldrar
Den 30 september sker en manifestation rum under hashtaggarna #redalert, #lightitinred och ”wemakeevents för att uppmärksamma en evenemangsbransch i kris. Manifestationen arrangeras av We Make Events tillsammans med den brittiska organisationen Plasa.
Förutom i Sverige äger den rum även i Argentina, Brasilien, Frankrike, Irland, Filippinerna, Spanien, Australien, Kanada, Tyskland, Italien, Polen, Bangladesh, Chile, Hong Kong, Nederländerna, Slovenien, USA, Belgien, Danmark, Indonesien, Nya Zeeland och Sydafrika.
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.