STOCKHOLM 20200221Flaggor utanför Ikea i Kungens Kurva.Foto: Jessica Gow / TT kod 10070
STOCKHOLM 20200221Flaggor utanför Ikea i Kungens Kurva.Foto: Jessica Gow / TT kod 10070 Bild: Jessica Gow/TT

Ikeas yoga-kampanj får kritik: ”Hånar spirituella utövanden”

En hinduisk organisation riktar skarp kritik mot Ikea Australien, efter en kampanj där möbeljätten liknar olika produkter med yogapositioner.
– Heminredningsföretag borde inte ägna sig åt religiös appropriering och håna seriöst spirituellt utövande, säger organisationens grundare till India Campaign.

ANNONS
|

I en ny videokampanj har Ikea Australien satt ihop ett yogapass – där olika positioner liknas vid exempelvis en bordslampa, en pall och ett martiniglas. Ett sätt att öka välbefinnande i både kropp, själ och hem, enligt möbeljättens egen beskrivning.

Nu riktar den hinduiska organisationen The Universal Society of Hinduism skarp kritik mot kampanjen, och menar att särskilt martiniglaset är olämpligt. Därför vill man att Ikea drar tillbaka kampanjen.

LÄS MER:Ikea öppnar egen second hand-butik

Kritiken: ”Religiös appropriering”

Rajan Zed, grundare av The Universal Society of Hinduism, säger till India Campaign att hinduiska koncept och traditioner inte borde användas för kommersiellt syfte.

– Heminredningsföretag borde inte ägna sig åt religiös appropriering och håna seriöst spirituellt utövande. Yoga anses vara ett sätt att förenas med Gud, ett av de sex systemen inom hinduisk filosofi, och är menat att transformera medvetandet, rena jaget och uppnå frihet.

ANNONS

LÄS MER:Ikea hamnar i polsk domstol efter hbtq-bråk

Han fortsätter:

– Den här kampanjvideon från Ikea Australien uppmanar tittaren att ”följa Eve medan hon tar dig genom produkt-positions-yoga från Ikea”, där hon visar 15 yogapositioner och liknar varje vid en Ikea produkt, som en grilltång, medan en röst i bakgrunden pratar om att tysta den inre elden som vi har väckt.

Ikea: ”Inte vår avsikt”

Ikeas pressavdelning kommenterar kritiken i ett mejl till GP:

”Vi är ledsna om denna reklamkampanj från IKEA Australien på något sätt har upplevts som stötande. Det var inte vår avsikt utan syftet med reklamen var att uppmuntra australiensarna att hitta balans i dessa tider och att göra det i sitt hem, sinne och hjärta. Jämlikhet, mångfald och inkludering är kärnvärden för oss på IKEA och vi strävar efter att vara en kraft för positiv förändring i vårt samhälle.”

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS