Marcus Risberg, vd på Tallink Silja. Arkivbild.
Marcus Risberg, vd på Tallink Silja. Arkivbild. Bild: Lisa Arfwidson/SvD/TT

Rederi kräver besked om statsstöd

Ge klara besked om permitteringsstödets vara eller icke vara. Annars kan ytterligare sparåtgärder vänta. Den varningen utfärdar rederi-vd:n Marcus Risberg vars bransch tar fortsatt stryk under coronapandemin.

ANNONS

Åtgärden med permitteringsstöd infördes i mars när pandemin bröt ut och beskedet hittills har varit att det gäller till årsskiftet. Vad som händer sedan är fortfarande oklart.

– Det är bekymrande och oroväckande att man inte har en klar bild av vad som händer efter årsskiftet. Vi som så många andra verksamheter måste ha en viss placeringshorisont, säger Marcus Risberg, chef för Tallink Silja.

TT: Hur bråttom är det?

– Kan vi inte få tydliga besked inom en snar framtid – och då pratar vi om dagar eller någon vecka gällande förlängning – så kan vi tvingas se över numerären gällande personalen.

ANNONS

Svårt drabbade

Just kryssningsbranschen hör till de värst drabbade verksamheterna under pandemin. Tallink Siljas delårsrapport i somras var ett tydligt exempel på detta. Antalet passagerare under andra kvartalet uppgick till drygt 388 000, att jämföra med 2,6 miljoner samma period föregående år – ett ras på 85 procent.

Intäkterna under kvartalet föll 74 procent medan rörelseresultatet rasade 95 procent. Marcus Risberg uppger att omkring 80 procent av personalen har korttidspermitterats och att vintern och våren 2021 nu ses som förlorade intäktsperioder.

– Vi har ställt in vår verksamhet på att vi måste övervintra under lågsäsongen 2020/21. Vi ser att vi kommer att ligga under en låg operativ nivå till våren och sedan under 2021 ha en mera stabiliserad tillvaro. Då gäller det att vi har en någorlunda kontroll på smittspridningen och att folk faktiskt vill röra på sig.

Legat nere

Sedan pandemins utbrott har verksamheten på linjen Stockholm–Helsingfors legat nere för såväl Tallink Silja som konkurrenten Viking Line. De nyligen aviserade finländska reserestriktionerna gentemot Sverige får därför kortsiktigt ingen större effekt för Tallink Silja.

Men Marcus Risberg är ändå starkt kritiskt till de nordiska ländernas olika strategier mot smittspridningen.

– Det nordiska samarbetet, som man trott skulle finnas där, har i slutändan inte visat sig så solitt som man trodde. Man har inte hittat ett sätt att hantera situationen på ett balanserat sätt när det gäller gräns- och reserestriktioner. Det har inte funnits en enhetlig linje.

ANNONS

Tobias Österberg/TT

Fakta: Tallink Silja

Tallink Group driver under varumärkena Tallink och Silja Line reseverksamhet på sju rutter i Östersjön och har även ett flertal hotell i Baltikum.

Bolaget är noterat på både Tallinn- och Helsingforsbörsen.

Sedan coronapandemins utbrott Tallink Silja bland annat tvingats pausa resorna mellan Stockholm och Helsingfors. Som ett alternativ har bolaget bland annat ändrat sina rutter och trafikerar tillfälligt Gotland och Höga kusten.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS