Strax utanför Marstrands kust vilar för tillfället Rainbow Warrior III, det 60 meter långa flaggskeppet som miljöorganisationen Greenpeace använt för sina protestaktioner sedan 2009.
Ombord finns svenske Markus Mattisson, till vardags kommunikationsansvarig på Greenpeace Nordic.
– Just nu är vi 21 personer ombord från massa olika delar av världen. Fiji, USA, Finland, Columbia… You name it.
Protesterar mot Preemraff
Det finns även en anledning till att segelfartyget anlänt till västkusten.
Lördagen 5 september anordnas ”Segla för klimatet” i Brofjorden utanför Preemraff, oljeraffinaderiet som fått godkänt av regeringen att bygga ut sin anläggning.
– Det är en flottilj bestående av ett 30-tal båtar och ett 20-tal kajaker som seglar från Lysekil ut till Brofjorden, där syftet är att sätta ljus på den otroligt viktiga frågan kring Preems expansionsplaner.
Greenpeace menar att utbyggnaden, som skulle medföra ökade utsläpp, skulle leda till att Sverige tar ett steg i fel riktning mot Parisavtalet, det internationella klimatavtal som skrevs under 2015.
– Vi menar att det inte går för sig, och vill rikta ljuset mot statsminister Stefan Löfven som har frågan på sitt bord. Han har nu möjligheten att välja – Preem eller Paris.
Preem har tidigare medgett att expansionen skulle innebära ökade koldioxidutsläpp till en början, men hävdar samtidigt att det i längden kommer leda till förbättringar.
– Det stämmer att punktutsläppen i Lysekil går upp. Men nettoeffekten över tid blir jättepositiv för klimatet. I synnerhet eftersom vi kommer att fasa ut fossila volymer och installera teknologi för att fånga in koldioxid, sade bolagets vd Peter Holland till TT den 15 juni.
Föregångaren sänktes av Frankrike
Den ursprungliga Rainbow Warrior sattes i bruk av Greenpeace 1977, men sänktes åtta år senare i Nya Zeeland.
Fartyget var på rutt mot Franska Polynesien för en protest mot franska atombombstester när det sänktes av franska underrättelsetjänsten. Under attacken drunknade också den 35-årige portugisiske fotografen Fernando Pereira.
Rainbow Warrior III är miljöorganisationens första specialgjorda flaggskepp och sattes i bruk 2011. Detta då föregångaren Rainbow Warrior II gick i pension efter 20 år i tjänst hos Greenpeace.
Att en miljöorganisation har ett flaggskepp, och dessutom en flotta av fartyg, kan få vem som helst att undra varför.
– Det är egentligen bara två saker som våra fartyg sysslar med; dels så deltar de i fredliga protester mot miljöbrott, men så har de även en uppgift i att dokumentera pågående miljöbrott, säger Markus Mattisson.
Skeppet, som mäter närmare 60 meter i längd och 55 meter i höjd, använder sig av vindkraft i stället för fossila bränslen och används i olika Greenpeace-aktioner.
– Det är ju framförallt ett mycket mer modernt fartyg med en stor segelyta. Hjälpmotorerna är hybridmotorer som använder eldrift när det behövs.
En av de mer imponerande funktionerna – Rainbow Warrior kan göra sitt eget dricksvatten.
– När vi är en bit ut från kusten så suger den upp havsvatten som sedan pressas genom en massa rör och filter. Det smakar utmärkt, jag har levt på det i några veckor och märker ingen skillnad.