Flera parkeringsappar har brister när det gäller villkorsformuleringar, prisinformation och marknadsföring. Arkivbild.
Flera parkeringsappar har brister när det gäller villkorsformuleringar, prisinformation och marknadsföring. Arkivbild. Bild: Bertil Enevåg Ericson / TT

Brister hos många parkeringsappar

ANNONS

Många parkeringsappar har brister, visar Konsumentverkets granskning av sju stora appar. Bland annat gäller det avtalsvillkoren, som i många fall är väldigt allmänt formulerade, rapporterar Sveriges Radio P4 Värmland.

– Och när en friskrivning är allmänt formulerad kan det göra att innebörden av villkoret är oklart och det blir svårt för konsumenten att förstå vilka konsekvenser villkoret får, säger Daniel Eliasson, jurist vid Konsumentverket, till P4.

Brister har även konstaterats när det gäller prisinformation och marknadsföring.

Ett av företagen som har granskats är Aimo Park Sweden som ligger bakom appen Mobilpark. Där pågår efter granskningen arbetet med att ändra en friskrivningsklausul i villkoren, säger vd Peder Ståhlberg.

ANNONS

– Vi gör den mer kundvänlig och mer anpassad till konsumenten, säger han.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS