Sjuktransporter med helikopter eller flygplan är den vanligaste användningen av flygplatsernas beredskapsfunktion. Arkivbild.
Sjuktransporter med helikopter eller flygplan är den vanligaste användningen av flygplatsernas beredskapsfunktion. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Fler flygplatser föreslås hålla beredskap

Trafikverket föreslår att antalet beredskapsflygplatser ökas från tio till 19. Det skulle innebära att nio platser runt om i landet läggs till i systemet. Flygplatserna ska ha beredskap att när som helst öppna för samhällsviktiga transporter.

ANNONS

Beredskapsflygplatser infördes 2012. Trafikverket har haft i uppdrag från regeringen att utvärdera systemet, och har nu lagt fram sin rapport.

Det är främst sjukvårdens ambulansflyg och helikoptrar som använder beredskapsfunktionen, bland annat för transporter till universitetssjukhusen.

Även Sjöfartsverkets räddningsinsatser, Kustbevakningen, skogsbrandflyget och polisen använder flygplatserna, som alltså måste vara beredda på att öppna snabbt utanför ordinarie tider.

Men dagens system är inte tillräckligt för att säkerställa det samhällsviktiga flyget, enligt Trafikverket. Man föreslår att fler flygplatser läggs till, att det statliga anslaget ökar och att modellen för finansiering ses över.

Det totala statsanslaget bör höjas till 50 miljoner kronor per år, anser verket. Dagens anslag är knappt tio miljoner.

ANNONS

Utredarna har pekat ut nio nya tänkbara beredskapsflygplatser, dock utan att kontakta de aktörer som är ansvariga på respektive plats. Man vet därför inte om intresse finns på alla nio orterna.

De nio flygplatser som föreslås läggas till är Skavsta i Nyköping, Uppsala, Örebro, Linköping, Jönköping, Karlstad, Mora, Lycksele och Kiruna.

Micke Larsson/TT

Fakta: Beredskapsflygplatser

Har funnits sedan 2012.

Används bland annat av sjukvården, Sjöfartsverket, Kustbevakningen, polisen och skogsbrandflyget, som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har ansvar för.

Dagens tio beredskapsflygplatser: Arlanda, Landvetter, Malmö, Ronneby, Visby, Sundsvall Timrå, Åre Östersund, Umeå, Luleå, Gällivare.

Alla utom de tre förstnämnda får ersättning från staten för beredskapen.

Nio flygplatser som föreslås läggas till i systemet: Skavsta, Uppsala, Örebro, Linköping, Jönköping, Karlstad, Mora, Lycksele, Kiruna.

Under 2019 gjordes sammanlagt 386 starter eller landningar på de sju flygplatser som får statlig ersättning för beredskapen. Över 90 procent var ambulanstransporter med flyg eller helikopter.

Källa: Trafikverket

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS