Stenafärjan Stena Saga
Stenafärjan Stena Saga Bild: Ulf Blomgren

Stenas Norgefärja kan bli flytande sjukhus

166 meter lång och med plats för 520 sängplatser – färjan Stena Saga kan nu byggas om till sjukvårdsfartyg, sedan linjen Fredrikshamn–Oslo lagts ned.
– I Sverige ser vi att behovet är största i Stockholm just nu, säger Per Westling, vd på Stena Roro.

ANNONS
|

GP skrev nyligen om att Stena Line fattat beslut om att lägga ned linjen Oslo-Fredrikshamn. Den direkt utlösande orsaken var den låga passagerartrafiken på grund av coronapandemin. Nu ligger fartyget vid kaj i Uddevalla. Nu är fartyget i stället aktuellt som sjukvårdsfartyg, något som Sjöfartstidningen var först med att berätta.

– Vi kan bygga om det här fartyget på 2–3 veckor om och när vi får ett intresse – vi har varit i kontakt med MSB. Förutom Sverige kan vi tänka oss andra länder i närområdet som Norge, Danmark och Tyskland, säger Per Westling vd på Stena Roro, som har uppdraget att finna ett nytt användningsområde för fartyget.

ANNONS

LÄS MER:Stena Line varslar 950 anställda om uppsägning

Platser för enklare vård

– I Sverige kan vi se att behovet är störst i Stockholm just nu, där man ju byggt om Älvsjömässan till fältsjukhus. Det handlar ju inte om att bidra med ett regelrätt sjukhus utan om att kunna erbjuda platser som kan ge eftervård och enklare vård – platser som kan avlasta de riktiga sjukhusen.

På de 2–3 veckorna handlar det om göra om hytterna och även se till att smittskyddet fungerar.

– Fartyget har redan brandzoner som separerar olika avdelningar på fartyget. Det vi behöver göra är att bygga om ventilationssystemet och bygga om kommunikation och larmsystem, samt skapa till exempel sjuksköterskeexpeditioner etcetera. Vi behöver separera ventilationen mellan personal- och patientutrymmen. I hytterna river vi ut alla möbler och lägger vinylgolv och har kvar golvstående sängar.

LÄS MER:Stena lägger ned norsk-dansk linje

Kan sättas in där behoven är störst

Stena Roro har kunskaper om att bygga fartyg för sjukvård sedan tidigare, där man tillsammans med organisationen Mercy Ships bygger världens största civila sjukhusfartyg, något GP rapporterat om tidigare.

– Där handlar det om ett fartyg som kan bidra med främst kirurgi inriktat på Afrika och länder som är fattiga.

– Fördelen med ett fartyg är att det är helt självförsörjande och lätt att flytta till ett nytt ställe. Om vi skulle börja använda Stena Saga i Stockholm kan hon sedan flyttas till Oslo eller Köpenhamn om behoven där skulle bli större.

ANNONS

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS