Tiotusentals kronor satsades på The Mamas som vinnare i Melodifestivalen – strax efter att telefonslussarna hade stängt, skriver Aftonbladet.
Vadet, som gjordes som ett så kallat live-spel hos spelbolaget Betfair fick oddsen för The Mamas att störtdyka vid tillfället, vilket fick många spelare och andra inom spelbranschen att reagera.
– Det finns personer som spelar som har information om röstningsresultatet innan det blivit offentligt, så enkelt är det, säger Dan Korhonen, som är chef för spelsäkerhet på konkurrenten Svenska Spel, till Aftonbladet.
Enligt tidningen får 165 personer inom produktionen reda på resultatet några minuter i förväg. SVT ska nu utreda vad som har hänt.
– Det är för tidigt att säga att det är en insiderläcka innan man har uteslutit alla andra möjligheter. Vi skulle också ha kunnat bli utsatta för ett olaga dataintrång, att någon har hackat appen, säger Melodifestivalens projektledare Anette Helenius till Aftonbladet.
Betfair uppger för tidningen att man inte kommenterar enskilda fall offentligt.