Publiken inför Melodifestivalens sista deltävling i Lidköping Arena förra året, varifrån slutsegraren John Lundvik gick direkt till final. Samma glada publik väntas i år – men känslan är ändå en annan, menar GP:s krönikör Jan Andersson.
Publiken inför Melodifestivalens sista deltävling i Lidköping Arena förra året, varifrån slutsegraren John Lundvik gick direkt till final. Samma glada publik väntas i år – men känslan är ändå en annan, menar GP:s krönikör Jan Andersson. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Melodifestivalen – snålaste showen på flera år

Var är Sean Banan när man behöver honom i tävlingen? GP:s Jan Andersson är på Melodifestivalen i Linköping och slås av hur futtiga bidragen känns.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Jag var där. När John Lundvik och körtjejerna i The Mamas slog undan benen på publiken i Lidköping och seglade direkt till finalen på Friends. Och jag var där när "Too late for love" rakade hem internationella juryns samtliga tolvpoängare och defilerade i mål som överlägsen segrare.

Men det var förra året. Det var Melodifestivalen 2019. När Jon Henrik gick ned på knä och jojkade till en storbildsren, Liamoo och Hanna Ferm brände massa pengar på fladdrande plastskynken och Wictoria, bless her, chockade alla med sitt livs levande vattenfall. Nu låter det kanske som att jag längtar tillbaka till Melodifestivalen 2019, det gör jag inte, men känner ändå att stämningen här efter två dagars intensiva repetitioner på Saab Arena i Linköping kräver en kort nostalgisk tillbakablick. För bidragen i årets första deltävling måste vara de torftigaste i mannaminne.

ANNONS

Lördagens stora favorit till exempel, Felix Sandman, har det klart lägsta segeroddset på bettingsajterna.

När The Mamas kör helt utan dansare, Robin Bengtssons nummer är på tok för mörkt och Sonja Aldén står helt ensam och övergiven på vad som känns som en landningsbana, då är det lätt att dra sig till minnes Sean Banans konfettisprut och frigörande kalsonglyft i "Copacabanana", Dannys lysande led-dräkt i "Amazing" eller varför inte Perrellis glittrande diamantmikrofon i "Hero". Den hade på egen hand kunnat lyfta flera av bidragen i en deltävling som för första gången på länge känns lite ... snål.

LÄS MER:Sonja Aldén tävlar åter i Melodifestivalen

Även om det kan vara svårt att få officiella kommentarer kring saker som rör den här tävlingen, som varför urgeneralen Christer Björkman hänger kvar trots att Karin Gunnarsson tagit över som ny sändningsproducent, framgår det rätt tydligt att skivbolagen i år börjat hålla rejält i sina plånböcker. SVT erbjuder varje artist en summa pengar för att piffa till sina nummer med rekvisita och effekter. Det handlade tidigare om 75 000 kronor, resten har artisternas skivbolag fått stå för. När de nu sätter ner foten räcker SVT:s ekonomiska bidrag som ni förstår inte särskilt långt.

LÄS MER:Melodifestivalen – ett berg som vi har valt att bestiga

Det sagt finns absolut artister som det satsas på. Lördagens stora favorit till exempel, Felix Sandman, har det klart lägsta segeroddset på bettingsajterna. Allt tyder också på att han glider vidare till finalen på Friends utan problem. Men för att inte utmana ödet i onödan har hans skivbolag Ten Music Group (samma som Benjamin Ingrosso) investerat i en egen ledskärm, lång som en lastbil och garanterat väldigt dyr.

ANNONS

Förhoppningsvis finns det kraftfulla utmanare till Felix Sandman i de kommande deltävlingarna. Annars tyder mycket på att vi skickar ännu en kille till Eurovision. Och en dyr ledskärm.

Felix Sandmans främsta utmanare är nog Mellobekantingen Robin Bengtsson från Svenljunga. Hans nummer må vara lite mörkt som jag tidigare antydde, men det är också väldigt snyggt och kommer säkert att fungera ännu bättre i tv än vad det gjort inne på arenan, där jag nu sett och lyssnat på Bengtssons bidrag sju gånger. Även Malou Prytz bidrag känns rätt påkostat, noterade jag efter första repetitionen, och hon utmålas nu som en rejäl utmanare till framförallt Robin Bengtsson. Vilket känns kul. Malou Prytz behövs i finalen.

Det har gått sex år sedan en kvinna senast vann Melodifestivalen. 13 år sedan en popgrupp vann och 17 långa år sedan duon Fame gjorde det. Förhoppningsvis finns det kraftfulla utmanare till Felix Sandman i de kommande deltävlingarna. Annars tyder mycket på att vi skickar ännu en kille till Eurovision. Och en dyr ledskärm.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS