Här rullar Göteborgs nya spårvagnsmodell

I förra veckan anlände det första exemplaret av Göteborgs nya spårvagnsmodell, M33, till stan. Under fredagen genomförde Göteborgs spårvägar en premiärtur med vagnen, som under vinter och våren ska testköras innan de totalt 40 nya spårvagnarna som har beställts kan sättas i trafik.
– Den är enormt tyst, när vi kör med de andra vagnarna som vi har i flottan så hör man knappt vad man tänker, säger föraren Mats Bergstrand.

ANNONS
|

Luciadagen 2019 blev en historisk dag i Göteborg då stadens nya spårvagnsmodell M33 första första gången testkördes.

Då vagnen ännu inte är godkänd för trafik gick premiärturen längs spåren inne på Göteborgs spårvägars område vid Rantorget i Gårda.

Bakom spakarna under premiärturen satt föraren Mats Bergstrand, som tidigare även varit på plats i Tyskland och provkört den nya modellen.

– Den är enormt tyst, till och med tystare än vad vi hade hoppats på. När man kör runt andra vagnar som vi har i flottan längs de här spåren hör man knappt vad man tänker. Ibland känns det som att kroppsdelar byter plats i vissa kurvor, men med den här förstår man inte ens att man kört igenom kurvan, säger Mats Bergstrand.

ANNONS

Totalt har 40 nya spårvagnar beställts från leverantören Bombardier. Planen är nu att den första vagnen ska testköras i upp mot 20 000 kilometer under vintern och våren för att se om den håller vad den lovar.

Smygs in i kollektivtrafiken i april

Under våren kommer ytterligare en testvagn att levereras och håller den nya modellen måttet är tanken att M33:an kan godkännas för trafik i slutet av augusti 2020. Redan i början av april kommer dock göteborgarna att kunna åka med M33:an längs vissa linjer i kollektivtrafiken under testperioden.

Efter att de första nya vagnarna är tänkta att sättas in i reguljär trafik i augusti räknar Göteborgs spårvägars vd Hans Nilsson med att det kommer att ta två till tre år innan samtliga 40 vagnar kan trafikera Göteborgs spårvagnsnät. Under samma tid är det tänkt att de äldsta vagnarna som i dag är i trafik slussas ut.

- Det blir ett stort modernt komfortlyft som gör att vagnen fungerar så väl sommar som vinter, och det blir verkligen bra för resenärsmiljön, säger Hans Nilsson.

Spårvagnen som hittills har levererats är en av tio tvåriktningsvagnar, med förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Det innebär att spårvagnen enkelt ska kunna byta färdriktning utan vändslinga, vilket ses som en stor fördel när trafiken behöver läggas om och spårvagnen har därför dörrar på bägge sidor.

ANNONS

Fakta: Modell M33

Längd:

33 meter

Antal resenärer:

Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer.

Antal nya vagnar:

40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.

Byggs av:

Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers fabrik i Bautzen, Tyskland. Slutmonteringen sker i Österrike.

Kostnad:

Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna

Källa:

Göteborgs spårvägar

ANNONS