När European Star Awards delades ut till de bästa nöjesparkerna i Europa i veckan kammade Liseberg hem fjärdeplatsen. Det innebär att de hamnar högre på topplistan än välkända parker som Tivoli i Köpenhamn och Disneyland i Paris.
– Det känns fantastiskt roligt. Jag ser det som ett tecken på att vår park står sig bra mot konkurrensen i Europa. Framför allt känner jag stolthet, det är ett branscherkännande, säger Tina Resch.
Delades ut för åttonde året i rad
Hon var på plats och tog emot priset för Lisebergs räkning när ceremonin hölls på nöjesparken Parc Astérix utanför Paris i veckan. Representanter från nöjesparker runtom i Europa fanns på plats när priserna delades ut av branschtidningen Kirmes Park Revue för åttonde året i rad.
Förutom utmärkelsen som fjärde bästa nöjespark vann Liseberg tre priser för sina attraktioner. Helix kom på andra plats över bästa berg- och dalbanor i stål och Balder kammade hem tredjepriset för bästa berg- och dalbana i trä i Europa. Loke utsågs till den näst bästa spänningsattraktionen.
LÄS MER:Lisebergsattraktionerna vi minns – så gick det sen
Satsar ännu högre
Förra året kom Liseberg snäppet högre och utsågs till tredje bästa nöjespark. Men trots att de tappat en placering siktar Tina Resch högt.
– Vårt interna mål är att bli den bästa nöjesupplevelsen i Europa innan 2025. Det är inte så att vi lutar oss tillbaka och tar det lugnt för att vi fått de här priserna. Tvärtom, säger hon.
De 10 bästa nöjesparkerna 2019 enligt European Star Awards:
1. Europa-Park, Tyskland
2. Efteling, Nederländerna
3. PortAventura Park, Spanien
4. Liseberg, Sverige
5. Tivoli Gardens, Danmark
6. Phantasialand, Tyskland
7. Disneyland Park Paris, Frankrike
8. Parc Astérix, Frankrike
9. Energylandia, Polen
10. Gröna Lund, Sverige
"Måste ha örat mot marken"
Hon menar att det gäller att jobba ännu hårdare om Liseberg ska fortsätta att ligga i framkant:
– Jag tror att vi hamnar högt på listan för att vi har jobbat mycket med tematiserade områden och berättelser som attraherar alla sinnen. Det är inte bara attraktioner som placeras ut på en bit asfalt, det är större än så. Vi måste ha örat mot marken och lyssna på vad våra gäster vill ha. Vi vill bli bättre på att ta hand om dem och dessutom fortsätta investera i rätt saker och attraktioner, säger Tina Resch.
– Dessutom måste vi förstås ta god hand om våra medarbetare. Vi ska vara en bra arbetsgivare också, inte bara en bra nöjespark.