Kindstrands "Sommar" är genomarbetat, påläst och ett stycke kulturhistoria. Hon sitter på berättelser från det gamla Sverige utanför storstäderna – de om starka människoöden från platsen hon bor på, förr kallad för Kniv-Delsbo.
Programmet är en ibland svårtuggad historielektion från en hänsynslös tid. Den sorgliga musiken skapar dessutom knutor i bröstet. Men det finns samtidigt någonting fint i berättelsen om det som sällan hörs och på vägen övertygar hon om att vår historia måste få ta plats.
Kindstrand är journalist och lyfter lokaltidningen som form. Den är en känselkropp med relationstrådar som letar sig in i bygdernas liv och ett kollektivt minne, säger hon, men poängterar också att bilden som föreställer den så kallade verkligheten alltid är beskuren.
Vem? Kulturjournalist. Har tidigare varit programledare för SVT:s litteraturprogram "Röda rummet", kulturchef för Mittmedia samt ordförande för Konstnärsnämnden.
Kindstrand lyckas binda ihop det förflutna med i dag. Det är något vi har svårt för i dag när vi mest sprattlar i nuet, menar hon och nämner vad historikerna kallar för "presentism" – det vill säga att vi lever i en tid där det förgångna och framtiden överskuggas av ett stort, härskande "nu". Det är tänkvärt.
Mot slutet ställer Kindstrand landsbygden mot storstaden och pekar på kulturbidragen, som sällan gynnar de utanför städerna. Hon exemplifierar vår tendens att glömma landsbygden genom att nämna förra sommarens skogsbränder, och menar att skogarna först då blev synliga för många stadsbor.
Hennes "Sommar" landar i två tänkvärda påminnelser: att vår verklighet alltid är en beskuren bild och att vi bör lära från vårt förflutna.
Nästa sommarpratare är Alexander Mahmoud, fotograf, 25/7.