Coop köper Nettobutiker

Coop köper Nettobutikerna i Sverige. Anledningen är att få bättre marknadsandelar i framförallt de södra delarna av landet. Men vilka lokala förändringar som kommer ske återstår att se.
– Det jag kan säga generellt är att gult kommer bli grönt givetvis, säger Christian Wijkström, vd på Coop butiker och stormarknader.

ANNONS
|

Under fredagen annonserades att Coop planerar att köpa Nettobutikerna i Sverige. Ansökan om affären har skickats in till konkurrensverket som kommer utreda hur affärerna kommer påverka marknaden. Köpet väntas kunna genomföras först i slutet av året.

Stärker i södra Sverige

– Jag tänker att det vi gör nu är att vi får ett bra nätverk i södra Sverige. Netto är duktiga på pris och Coop på vardagshandel. När vi kombinerar de två i ett nytt Coopformat kommer vi bli betydligt mer konkurrenskraftiga än idag till nytta för våra medlemmar och Sveriges konsumenter, säger Christian Wijkström.

Christian Wijkström, vd på Coop butiker och stormarknader.
Christian Wijkström, vd på Coop butiker och stormarknader. Bild: Hans Alm

Han kan inte kommentera hur det kommer bli på lokal nivå.

ANNONS

– Det jag kan säga generellt är ju att vi inte gör förvärv för att lägga ned butiker. Och vi behöver kompetens, säger han.

Netto kommer genom att bli uppköpta av Coop lämna den svenska marknaden. Den danska lågpriskedjans intåg i Sverige i början av 2000-talet blev aldrig någon succé. Precis som för tyska Lidl har det gått trögt att ta plats vid det svenska matbordet.

Stärker sin ställning

Med köpet stärker Coop sin ställning som tvåa på livsmedelsmarknaden. Coop som länge har brottats med svaga siffror har de senaste åren gjort om organisation och verksamhet och har sedan 2015 vänt förlusten till vinst.

Att växa är nödvändigt för att lyfta resultatet, enligt Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

– Vi har behov av att stärka oss för att ge huvudkonkurrenten en match, säger Christian Wijkström, vd för Coop butiker och stormarknader.

Går inte ut med summa

Överlägsen etta på matmarknaden är Ica som har runt hälften av livsmedelsmarknaden. Därefter kommer ingenting, sen kommer Coop och Axfood, den senare med varumärken som Hemköp och Willys på runt 17–18 procent vardera. Lågpriskedjan Netto har blygsamma två procent av marknaden, strax efter Lidl, enligt Delfi Marknadspartners, DLF och HUI Research kartläggning som avser 2017.

Vad summan för affären av Nettobutikerna blir är ännu inte officiellt.

ANNONS

– Vi har en finansiell situation nu som gör att vi kan göra det här, säger Christian Wijkström.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS