Nej till spelbolagssponsorer i Melodifestivalen från 2020 meddelar SVT:s vd Hanna Stjärne.
Nej till spelbolagssponsorer i Melodifestivalen från 2020 meddelar SVT:s vd Hanna Stjärne. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

SVT backar – spelbolag får inte sponsra Melodifestivalen

Får ett tag sedan blev det känt att årets upplaga av Melodifestivalen kommer att sponsras av Maria Casino, ett beslut som har skapat debatt. Nu berättar SVT att de kommer att ändra sina regler från nästa år.

ANNONS
|

Tidigare i januari skrev Dagens Nyheter om den nya lag som öppnar för mer sponsring i svensk tv, inklusive public service.

Spelbolag har också börjat sponsra i SVT. Exempelvis Unibet i Vinterstudion och Maria Casino för Melodifestivalen. Beslutet har väckt känslor och lett till stora diskussioner. Nu meddelar SVT:s vd Hanna Stjärne att man kommer att ändra sina riktlinjer, vilket SVT Kulturnyheterna var först med att berätta.

I ett pressmeddelande skriver Hanna Stjärne:

"I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020."

ANNONS

I år kommer dock Maria Casino fortsatt att vara sponsor och synas i arenorna under turnén.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS