Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ökad försäljning av ungdomsböcker

Larmen om försämrad läsförmåga fick sannolikt försäljningen av barn- och ungdomsböcker att skjuta i höjden i fjol. Men samtidigt minskade köpen av skönlitteratur med 8,6 procent.

Ny statistik från Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen visar att försäljningen av böcker som riktar sig till barn mellan 9-12 år ökade med 19,3 procent under 2014. En viktig förklaring till uppsvinget är med största sannolikhet fjolårets Pisa-undersökning som visade att ungas läsförmåga försämrats. Man kan anta att undersökningens resultat har fått många föräldrar att köpa böcker.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sett till alla åldrar ökade försäljningen av barn- och ungdomslitteratur med 11,5 procent.

-Det är ju otroligt viktigt och lycksamt, det är ju där vi har återväxten, jag tror alla i branschen gläds åt detta, säger Eva Gedin, förlagschef på Nordstedts. -Samtidigt som föräldrarna tar ett ökat ansvar händer det mycket aktiviteter kring barn och ungas läsning just nu.

Neddragningar

Desto sämre gick försäljningen av skönlitteratur som minskade med 8,6 procent, vilket tvingat förlagen till neddragningar. Eva Gedin lyfter fram flera förklaringar till det stora tappet. Sammanslagningen mellan Akademibokhandeln och Bokia har lett till minskad försäljning till den fysiska bokhandeln som också generellt blivit försiktigare i sina inköp, påpekar hon. Samtidigt har försäljningen i ännu högre utsträckning koncentrerats till några få bästsäljare.

Håkan Köhler, marknadschef på Bonnierförlagen, påpekar i rapporten att 2013 års storsäljare "Femtio nyanser av honom" inte fick någon motsvarighet under 2014, något som han menar syns i statistiken.

"Netflixeffekt"

Med Eva Gedin tror att även "Netflixeffekten" påverkar läsningen och bokförsäljningen:

-Tyvärr kan man ju med viss smärtsamhet se sitt eget beteende också. Just streamade tv-serier slukar väldigt mycket tid, man tittar inte bara på ett avsnitt heller, och det är ofta ett otroligt bra berättande, säger hon. -Över huvud taget slår nog konsumtionen av andra medier mot bokläsningen, det är ju ett antagande, men det är ganska troligt.

Sammantaget minskade bokbranschens försäljning med 2,6 procent under 2014. Kategorin mat och dryck minskade med 10,8 procent. Den procentuellt största minskningen, drygt 20 procent, drabbade den fysiska ljudboken.