Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Åsikterna går isär bland politikerna

Vi bor i en sjöfartsstad, Stena måste bli kvar vid Masthugget. Flytta färjorna till Skandiahamnen och bygg bostäder på kajen. Åsikterna om Stena i stan skiljer sig bland Göteborgs politiker.
- Jag kan acceptera vad som helst utom en flytt av Stenas färjor till Hisingen, säger kommunalrådet Kia Andreasson(mp). Hisingen tål inte mer lastbilstrafik, dessutom är det viktigt att nå färjorna med spårvagn.
- Vill man frigöra Masthuggskajen för bostäder finns inte andra alternativ än att flytta Stena längre ut, koncentrera verksamheten till Majnabbe och etablera verksamhet mellan Majnabbe och Klippan.

År 2014 löper nuvarande avtal mellan Göteborgs Hamn och Stena Line om användningen av hamnområdet vid av Masthugget och Majnabbe ut. Men möjligheten att flytta Stenas verksamhet har diskuterats i årtionden.
- Vi har sex år på oss, säger kommunalrådet Jan Hallberg(m). Stenas trafik är viktig för sysselsättningen och turismen men den intensiva lastbilstrafiken till och från färjorna medför betydande olägenheter.
- För att få en bra lösning för alla parter behöver vi en dialog med Stena Line.

Kommunalrådet Helene Odenljung (fp) betonar att Göteborg är och bör förbli en sjöfartsstad.
- Det är viktigt med en levande hamn men var färjorna till Danmark och Tyskland skall lägga till är en svår fråga, säger hon. Frihamnen är inte längre aktuell. Kanske kan viss trafik flyttas till ytterhamnarna och verksamheten vid Masthuggskajen krympas?
Anders Flanking (c), ledamot i kommunfullmäktige, håller med.
- Det är svårt att hitta några goda alternativ, säger han. Men det vore bra om Stena kan bli lite mindre vid Masthugget och ge plats för bostäder och andra verksamheter.

Kommunalrådet Carina Liljesand (kd) vill flytta Stena Line från Södra älvstranden.
- Vi vill ha bostäder och naturpark vid Masthuggskajen, säger hon. Lastbilar och farligt gods bör bort från centrala stan. Det går att skapa en busslinje till en ny Danmarksterminal i Skandiahamnen.
Kommunalrådet Marie Lindén (v) vill ha bostäder på Masthuggskajen och Majnabbekajen.
- Många bostäder men låg bebyggelse mot älven, säger hon. Stena Line får flytta när avtalen löper ut. Vart blir ett delikat problem, men det måste kunna lösas.
Kommunalrådet Anneli Hulthén (s) tycker det är ganska trivsamt att ha kvar i varje fall passagerartrafiken.
- Det är besvärligt med lastbilarna och de tunga transporterna. Men min egen uppfattning är att det ger liv åt hamnen att en och annan båt kommer in även på södra älvsidan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.