Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Årets julklapp kan bli gör det själv-pryl

Råsaftcentrifugen är årets julklapp, enligt handelns undersökningsföretag HUI Research.

Inför årets beslut har HUI som vanligt tittat på vilka branscher som går bra och vilka trender som finns just i år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

-Vi har tagit fasta på hälsotrenden, det har varit den som har varit i fokus, säger Carin Blom, analytiker på HUI.

HUI ser också ett växande matintresse där både restauranger och matvaruhandeln går starkt. Just råsaftscentrifugen speglar enligt HUI den tydliga gör det själv-trenden där människor gör eget finkaffe, långkok och bakar bröd.

-Det är en efterfrågad produkt som intresset har ökat mycket för under senaste året, säger Carin Blom.

En råsaftscentrifug kostar från cirka 500 kronor och uppåt.

Hörlurar blev årets julklapp i fjol, på grund av mobiltrenden och ökningen för smarta mobiler. Men hemelektronikbranschen har det allt tuffare i Sverige.

-Elektronikhandeln har ju haft det tufft länge, inte ens julhandeln kommer väl kunna rädda dess utveckling.

HUI spår ett försiktigt rekord i årets julhandel. Julhandeln, alltså detaljhandelns försäljning i december, väntas öka med 1,5 procent till 66 miljarder kronor, knappt 7 000 kronor per person.

I år är det är 26:e gången som HUI korar den produkt som väntas bli storsäljare i julhandeln.