Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Deltagare ska ut med ångbåt i skärgården.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ångbåt fylld med entreprenörer

Över hundra deltagare på en ångbåt i Göteborgs skärgård. Under turen ska de utveckla en prototyp till en ny produkt. En av flera evenemang i veckan som ska lyfta fram entreprenörskap i staden.

På lördag förmiddag stiger 111 deltagarna på ångbåten S:t Erik som väntar vid Kajskjul 8. Resmålet är skärgården. Men det är ingen vilsam tur som väntar. På båten ska deltagarna arbeta i smågrupper för att finslipa sina affärsidéer och designa en prototyp till en ny produkt. På eftermiddagen får de återvända till fastlandet i form av Kajskjul 8. Där ska de visa upp och pitcha sitt resultat för både publik och jury. En vinnare presenteras sedan på kvällen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är ett av flera evenemang under en dryg vecka fylld med entreprenörskap och digital utveckling i Göteborg, allt i ifrån tävlingar och workshops till nätverksträffar och föreläsningar. Tillställningen inleddes redan i fredags förra veckan och ska pågå till tisdag.

Initiativtagare till #gbgtechweek är Linus Olsson och Andreas Rolén. Den sistnämnde ingår också Gothenburg Startup Hack som står bakom ångbåtsturen. Men det finns fler organisationer som deltar, bland andra Chalmers Innovation och G-Lab 21. Linus Olsson är mycket nöjd med responsen hittills.

- Intresset från allmänheten och medier har överträffat våra förväntningar, säger han.

Enligt Linus Olsson är det inte enbart unga och studerande som vill ta chansen att få uppmärksamhet för sin kreativitet och förverkliga sina idéer.

- Nej, det är väldigt blandat. Här finns en bredd vad det gäller åldrar och bakgrunder.

Som exempel nämner han regionfinalen i Moment Affärsplan i Venture Cup i tisdags som vanns av ett gift par.

På tisdag avslutas evenemangen med Chalmers Innovationen Demo Day. Bland annat ska olika team demonstrera sina produkter. Även om det delas ut många priser på tävlingarna så är det inte det viktigaste, hävdar Linus Olsson:

- Det som betyder mest är äran och möjligheterna till att träffa andra entreprenörer och få kontakter.

Redan nu har duon tankar på att återkomma nästa år.

- Med tanke på hur bra det har gått så vill vi gärna fortsätta. Vi vill öka medvetenheten om vad som sker i Göteborg så att flera människor får möjlighet att ta del möjligheterna som Göteborgs startup-scen erbjuder, säger Andreas Rolén.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.