Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Åklagaren vill förstöra hans 17 000-kronorsgitarr

Vad hände efter att artikeln publicerades? Konsumentredaktionen har gått tillbaka till några uppmärksammade reportage från det gångna året och tagit reda på hur läget är i dag.

Hon slapp de falska kraven

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det ökända företaget Jobform skickade räkningar och hotade med inkasso. Mia Persson struntade i kraven och då tröttnade bolaget.

Jobform är en brittisk firma som annonserar på nätet om extremt billiga märkesvaror – en Iphone för 5 kronor eller ett par Nikeskor för 15 kronor. Den som nappar på erbjudandet blir påförd ett abonnemang hos en jobbsökarsajt för cirka 500 kronor per månad. Den utlovade varan dyker inte upp, enligt samstämmiga uppgifter från kunderna.

Mia Persson i Lindome hade aldrig ens svarat på någon annons, så hon blev extra häpen när kravmejlen damp ner i februari i år. "Varför skulle jag vilja ha något sådant? Jag är 75 år och söker inga jobb", berättade hon för konsumentredaktionen i våras.

De som råkar ut för falska räkningar brukar få rådet att bestrida dem skriftligt. Mia Persson valde att göra ingenting och i hennes fall fungerade det. Jobform gav upp efter ett tag. En viktig faktor var att hon aldrig givit dem sitt kortnummer.

- Tack och lov att vi blev av med dem. Jag var lite orolig att det skulle gå längre. Nu passar jag mig väldigt noga för att titta på något som verkar skumt, säger hon i dag.

Jobform har fortsatt med sin verksamhet och har över 250 anmälningar hos Konsumentverket. I september gick Konsument Europa ut med en varning för bolaget.

Nytt vittne i gitarrmålet

Musikläraren i Östersund, som åtalas för att han försökte sälja sin gitarr, får vänta på sin dom. Målet har skjutits upp.

Vi berättade om fallet för ett par månader sedan. Gitarren är ett fint handbyggt instrument och består delvis av träslaget jakaranda, som inte får säljas utan tillstånd. När ägaren la ut den på Blocket slog miljöåklagaren till.

Rättegång om artskyddsbrott skulle hållas i november, men försvaret kallade ett nytt vittne i sista stund och förhandlingen flyttades därför till februari 2016.

Det nya vittnet är Thomas Fredholm, gitarrbyggare från Göteborg. Han ska berätta hur hanteringen av jakaranda ser ut i praktiken.

- De allra flesta gitarrer byggda före 1975 har jakaranda i sig. Många turnerande musiker bryter konstant mot regelverket. Den här killen (den åtalade) sökte inte tillstånd helt enkelt för att ingen känner till reglerna. Han bör få lägsta möjliga straff och få behålla gitarren, säger Fredholm.

Åklagaren Christer B Jarlås håller fast vid sitt yrkande, som innebär dagsböter samt att gitarren – som värderats till 17 000 kronor – ska förverkas.

- Det är ingen ändring, säger Jarlås till konsumentredaktionen.

Telebolaget backade delvis

Anna, 75 år, fick kraftigt höjda telefonkostnader när hon sa ja till en säljare från bolaget Swedfone. Efter att vi skrivit om hennes fall backade bolaget delvis – men Anna sitter fortfarande fast i ett dyrt abonnemang.

Säljaren lovade att hennes kostnad skulle sjunka med flera hundra kronor per månad. Sedan påfördes Anna, som tidigare ägt en jordbruksfastighet, ett företagsabonnemang med 36 månaders bindning och högre taxa än det gamla avtalet. Dessutom åkte hon på en brytavgift och andra engångskostnader på sammanlagt närmare 9 000 kronor.

"Det är en chock. Jag har inte kunnat sova", sa Anna när vi träffade henne i våras.

Swedfone vägrade svara på frågor, men efter vår artikel gick bolaget med på att ge Anna ett 24 månaders privatavtal. Hon fick också 4 000 kronor i kompensation, ungefär hälften av straffavgiften från hennes gamla telebolag.

Anna är fortfarande upprörd.

- De lurade mig. Sådana företag borde stoppas. Jag ringer väldigt lite men ändå är räkningen 500-700 kronor varje månad. Jag sitter fast hos dem i ett år till, sedan ska jag inte vara kvar en timme längre än jag måste.

Konsumentredaktionen har fått ett stort antal mejl och samtal från kunder som anser sig lurade på samma sätt. Swedfone har fått drygt 200 KO-anmälningar på två år och i höstas utfärdade KO ett förbudsföreläggande mot operatören.

"Personuppgifter en handelsvara"

2015 har varit både bra och dåligt för konsumenterna. På plussidan: reglerna för telefonförsäljning är på väg att stramas åt. På minussidan: hanteringen av personuppgifter på nätet är fortfarande en bortglömd fråga.

Den summeringen gör Jan Bertoft, generalsekreterare för organisationen Sveriges konsumenter.

För ett år sedan pekade han ut fyra frågor som de viktigaste under 2015. Så här har det gått sedan dess.

Bättre skydd mot fulsälj – i somras kom en statlig utredning som föreslår skriftlig bekräftelse vid alla telefonköp. Går det igenom i riksdagen är det en stor och av många konsumentföreträdare efterlängtad förändring.

Konsumentvägledning åt alla har på ett sätt blivit verklighet. I våras startade Hallå konsument, som är Konsumentverkets rådgivningstjänst via telefon och internet. Därmed kan även invånare i städer och orter utan kommunal konsumentvägledning få hjälp. Samtidigt finns det farhågor om att kommunpolitiker ska använda Hallå konsument som förevändning för att skrota den egna rådgivningen.

- Det finns en diskussion på många håll om att lägga ner eller göra om verksamheten. Kungälv är ett exempel där de lägger ned rådgivningen för att spara pengar. Ett stort ras på det området skulle vara en katastrof för konsumenterna, säger Bertoft.

Begränsning av farliga kemikalier regeringen har bjudit in ett antal parter att föreslå åtgärder.

- De vill fortsätta att begränsa riskerna med kemikalier i kläder. Men det har inte hänt något än, det är inte i hamn.

Konsumenternas integritet på internet har inte uppmärksammats tillräckligt mycket, enligt Jan Bertoft.

- Personuppgifter används som handelsvara. Det är ett väldigt mörkande av vad man egentligen gör med den information som kunderna lämnar ifrån sig. Vi har KO-anmält biljettförsäljaren Ticnet som har en väldigt märklig integritetspolicy.

Jan Bertoft vill också utse "årets bubblare":

- Det är bankernas arbete för hållbar utveckling. De är en av de sista branscherna som fattar att de har ett ansvar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.