Över 160 000 utan el i extremvädret

ANNONS
|

Ovädret rev ner vindfällen över både stora och mindre vägar där träden blockerade trafiken.

–Men det är värst på riksväg 50, sade vakthavande befälet Kenneth Johannesson till TT.

Han varnade allmänheten för att åka ut med bil i onödan, eftersom räddningstjänsten hade svårigheter att ta sig fram.

–Även en polisbil fastnade mellan två kullvälta träd, berättade han.

Johannesson beskrev situationen som kaotisk.

–Det är skarpt läge, sade han.

Risk för snödrev

Boende i Jämtlandsfjällen varnades för att vistas utomhus. Utöver mycket hårda vindar – tidvis orkanstyrka i vindbyarna på enstaka fjälltoppar – fanns risk för mer snö och snödrev. På sina ställen hade tak släppt och flera vägar var blockerade av träd.

ANNONS

Från Västernorrland kom liknande polisrapporter. Där plus i Jämtland och Gävleborg hade SMHI utfärdat en klass 2-varning, som är vädertjänstens näst högsta varningsnivå.

I stora delar av övriga Sverige gällde en klass 1-varning.

När blåsten tilltog ökade också antalet strömlösa hushåll och företag. Vid halv femtiden på annandagens morgon var över 162000 abonnenter hos de tre jättarna Eon, Fortum och Vattenfall utan el.

Krogar stängde

Katrineholm hörde till orter som blev mörklagda, berättade vakthavande polisbefälet Roland Lindkvist i Sörmland.

–Av säkerhetsskäl funderade vi på att utrymma krogarna, men de valde att själva stänga i förtid, sade han.

Dagmar slog även till i den svenska huvudstadsregionen där vindfällen blockerade vägar och skyltar blåste i väg. Det var risk för att en byggkran skulle blåsa omkull på Hornsbergs strand i centrala Stockholm, enligt Per Wetterlind, KC-befäl på Stockholmspolisens länskommunikationscentral.

Trafikverket stoppade tåg i norra Sverige redan på juldagskvällen, och tidigast klockan 08.00 på annandagens morgon väntas tågen kunna börja rulla igen.

Ett tiotal SJ-tåg fick stanna vid perronger i Åre, Luleå, Göteborg och Stockholm. Passagerarna erbjöds att övernatta ombord.

ANNONS