Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

74848
Webhandlare. Henrik Hansson säljer märkeskläder varav många är stora på en internationell marknad, men relativt små i Sverige.

Webshopen som gjorde succé direkt - trots krisen

Det är den 28 november 2008. Finanskrisen har tagit ett strupgrepp på ekonomin. Samma dag blir Henrik Hansson on line med världen. Han drar igång sin webshop. Succé direkt!
Historien om Henrik Hansson handlar om hur man lyckas i affärer - om man verkligen anstränger sig. Göteborgaren Henrik Hansson, 34, har varit i klädbranschen sedan tonåren. Han började med snowboardkläder.
I slutet av 90-talet etablerade han sig i Vasastan, på Karl Gustavsgatan. Tog över en lokal där det tidigare varit apotek och dentallaboratorium.
Nöden är uppfinningarnas moder
Butiksnamnet är Fever. Henrik Hansson säljer märkeskläder varav många är stora på en internationell marknad, men relativt små i Sverige.
När konsumenterna började hålla hårdare i plånböckerna förra hösten märkte Henrik Hansson av det. Något liknande köpmotstånd har han aldrig upplevt, en erfarenhet som han delar med tusentals andra i detaljhandeln.
Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder och för Henrik Hansson innebar det att han tog steget ut på nätet.
En pressrelease till ett svenskt modemagasin och en översatt engelsk version av samma release till en modeblogg i Boston i USA gjorde susen. En vecka senare hade han 3 000 unika besökare i sin webshop.
- Jag blev stum av förvåning. Plötsligt får jag klart för mig att hela världen blivit min kundkrets. Det sitter människor i USA, Ryssland, Australien, Kina och Japan och upptäcker att jag finns här i Göteborg, berättar Henrik Hansson.
Det allra första klädpaketet skickades till Moskva, ett annat till Nedre Fogelbergsgatan i Göteborg hösten 2008.
- Då förstod jag att det är bekvämligheten, snarare än priset, som är det bästa med e-handeln. Hon som bodde ett hundratal meter från min fysiska butik hade inte tid att gå hit. Men hon visste precis vad hon ville ha och var beredd att betala frakten för att slippa.
När svensk ekonomi senast befann sig i en bråddjup konjunktursvacka, alltså i början av 1990-talet, fanns det ingen elektronisk handel för konsumenter. Under 2000-talet har utvecklingen exploderat.
2008 uppgick e-handeln i Sverige till 20,4 miljarder kronor, vilket motsvarar nära fyra procent av den samlade detaljhandelns försäljning i landet. Efter böcker, cd/dvd kommer kläder på tredje plats i statistiken.
Henrik Hansson tillhör den skara av kreativa entreprenörer i klädbranschen som tror på en fortsatt tillväxt för e-handeln 2009 och även 2010. Detta trots alla dystra prognoser om en krympande världsekonomi.
- För mig var det ett stort beslut att starta en webshop. Investeringen kostade 120 000 kronor, men det har varit värt varenda krona, konstaterar Henrik.
Han känner till ett tiotal små klädbutiker i centrala Göteborg som har drabbats så hårt av lågkonjunkturen att de gått i konkurs, eller tvingats stänga på grund av sviktande försäljning i kombination med för höga fasta omkostnader.
I snitt har Henrik Hansson 400 besökare varje dag i sin webshop. På kvällarna är trafiken som mest intensiv. I butiken på Karl Gustavsgatan kan det däremot vara lite tomt ibland. Kvinnor och män i åldrarna 20-40 år utgör Fevers kundkrets. Priserna ligger på NK-nivå.
Kunder som inte är ett dugg priskänsliga
- Ja, visst finns det fortfarande kunder både i och utanför Sverige som inte är ett dugg priskänsliga. Vill de ha en jacka av ett speciellt märke är de beredda att betala upp till 8 000 kronor för den. Men av 100 besökare i webshopen är det bara två-tre som handlar.
För Fevers omsättning, runt fyra miljoner kronor, innebär det ändå att det säljs kläder och skor som annars inte hade blivit sålda.
- Och nästa år är jag övertygad om att min försäljning på nätet kommer att vara större än i butiken. Så känns det i alla fall just nu. Överallt verkar det finnas storstadsmänniskor som surfar runt bland modesajter och letar efter kläder. De vet precis vilka märken, storlekar och färger på plaggen de är ute efter. Betalningssystemet fungerar perfekt.
Att sälja kläder på nätet ger dock inte bara mer klirr i kassan. Det innebär också mer arbete med packning och administration, bland annat tullhandlingar utanför EU. Henrik Hansson tänker fortsätta jobba sig ur krisen.
- Det finns inget alternativ, säger han.
En vinnare i krisen

Under helåret 2008 ökade e-handeln i Sverige med 15 procent jämfört med 2007. Under fjärde kvartalet stannade tillväxttakten av och hamnade på 8,1 procent. E-handeln bedöms även under 2009 vara en vinnare och utvecklas starkare än den traditionella butikshandeln.
Källa: HUI (Handelns utredningsinstitut)
Mest läst