Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Way out west får internationellt pris

På lördagen blev det känt att Way out west har vunnit pris i internationella MTV O Music awards i kategorin Most innovative festival. I stark konkurrens med Lollapolooza och Itunes festival.

– Bara nomineringen i sig var en ära, säger Joel Borg på Way out west.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

MTV O awards, där boktaven o står för online, är en spinoff på MTV video music awards och är en gala som är öppen för allmänheten. Med andra ord är det fans och festivalbesökare som röstar i de olika kategorierna.

Syftet med galan är att hedra konst, kreativitet, personlighet och teknik i den digitala världen, så som Twitter, Facebook och Youtube.

Galans första vinnare var Lady Gaga som är en av de artister som har haft störst genomslag i sociala medier.

– Att det här avgjordes av att folk i hela världen trodde på oss är givetvis stort. Det är mycket roligare att få pris när det är vanligt folk som röstar.

Joel Borg tror att anledningen till att de vann i just kategorin mest innovativa festival beror på att de, förutom sitt framgångsrika marknadsföringsarbete, även ligger i framkant vad det gäller den sociala miljön på festivalen, men också vad det gäller miljöarbetet.

Att de har fått fler röster än exempelvis festivaljätten Lollapaloza, med sina dryga 200 000 följare på Facebook, tror Joel Borg beror på att de har hängivna besökare och de som arrangörer är angelägna om att ha en öppen dialog med sin publik.

– Det är klart att vi i det här sammanhanget är en liten festival men vi försöker att ha en nära kommunikation med våra besökare och att de ska känna att de kan vara med och påverka hela festivalen.

Övriga nominerade i kategorin Most innovative festival var Lollapalooza, Coachella, Iheart radio, Itunes festival och Pitchfork festival. Priset delas ut på galan som sänds på mtv.se på tisdag morgon.

Mest läst