Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Det verkar bli glest mellan pendeltågen i Älvängen. Kommunalrådet Mikael Berglund (M) är irriterad på Trafikverket.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vrede i Ale efter pendelbesked

GP:s avslöjande att Trafikverket vill halvera trafiken med Alependeln väcker starka känslor i Älvängen och Nödinge. Kommunalrådet Mikael Berglund blev på torsdagen nedringd av arga medborgare.

- Förslaget är ju helt huvudlöst, säger Mikael Berglund (M). Trafikverket bygger ut Vänernbanan för åtta miljarder kronor och fem i tolv, just när trafiken skall inledas, kommer man på att tågen inte får plats.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Tänkarna på Trafikverket verkar ha tagit permanent semester. Höger hand vet inte vad vänster gör.

Ale kommun har satsat 10-tals miljoner kronor på de nya resecentrum som nu byggs i Surte, Bohus, Nödinge, Nol och Älvängen. Västtrafik bygger stationer för 300 miljoner kronor och köper tåg för 2,5 miljarder kronor.

- Vi vill ju att kommuninvånarna åker kollektivt i stället för att använda bilen, säger Berglund. I stället blir det besvärligare när Lila Express läggs ner om pendeltågen bara går en gång i halvtimman.

Vid busshållplatsen i Nödinge väntar Birgit Hellman på bussen till Älvängen. Hon sålde bilen i söndags.

- Jag hade ju trott att jag skulle kunna använda tåget när jag åker in till stan. Men det får bli buss i fortsättningen även om det tar väldigt lång tid in till Göteborg.

Jasmina Kljako är på väg att handla med dottern Elma.

- Mig gör det inte så mycket, jag bor och jobbar här i Nödinge, säger Jasmina. Men för min man som jobbar på Marieholm i Göteborg skulle det bli perfekt med pendeltågen.

- Med bussen tvingas han åka in till Nils Ericson-terminalen och sen ta en annan buss ut till Marieholm. Med tåget till Gamlestaden får han gångavstånd till arbetsplatsen, han blir inte glad över gles trafik.

Leif Blomqvist (S), regionråd och ordförande i Västtrafiks styrelse, är irriterad.

- Vi har ju haft mängder av möten med Trafikverket om Alependeln under flera år och så kommer det här beskedet, säger han. Vi har inte fått några larmsignaler om överbelastning av Göteborg C.

- Ombyggnaderna av perrongerna på Göteborg C måste ju kunna ske under sommaren så tågindragningarna stör så få pendlare som möjligt. Jag utgår från att Trafikverket löser detta, det är dess uppgift och ansvar.

Peter Uveklint, tillförordnad regionchef på Trafikverket, vill inte lova någonting.

- Tågtrafiken och tågresandet har ökat explosionsartat de senaste tio åren och allt fler järnvägssträckor och stationer blir överbelastade trots att vi bygger nya spår, säger han.

Han betonar att Trafikverket inte fattat några beslut om kapacitetstilldelningen i nästa tågplan.

- Inga beslut är tagna, säger han. Vi har presenterat ett förslag, nu väntar vi på tågtrafikföretagens reaktioner och sen skall vi så gott vi förmår jämka samman krav och önskemål.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.