Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Volvos nya reklamfilm - en hyllning till Göteborg

Ekonomi I den nya Volvoreklamen får man följa människor i deras vardag på vägen till jobbet. Vackra vyer av Sjömanshustrun, Älvsborgsbron och spårvagnar visas i ett grått morgonskimmer innan man kommer fram till Volvos fabriker. – Tänk att vår lilla stad ska visas upp så här världen över, säger Lasse Kronér.

Volvo har de senaste åren kommit ut med storproducerade och hyllade reklamfilmer. Med en mix av svenska kändisar och karga svenska landskap har man hittat ett vinnande koncept. Men nu med sin nya reklamfilm har man tänkt om. Nu är det vanliga människor vi får följa, och miljön som hyllas denna gång är Göteborg! Något som göteborgsprofilen Lasse Kronér tycker är riktigt roligt.

– Jävlar vad snygg reklamen var, säger han.

På cykel, i bilen och via spårvagn får vi följa olika människor som lämna barn på förskolan, åker förbi Avenyn och över till Hisingen. Alla har olika uppgifter. Alla talar olika språk. Rullband och ritningar skymtar förbi, allt ackompagnerat med en avskalad cover på låten "Made of". I vanlig ordning går reklamen under sloganen "Made in Sweden". Men innan dess skymtar flera nationer förbi som har något med Volvo att göra för att sedan avslutas med orden "Made by People".

– Volvo gör något annorlunda nu än tidigare. Nu visar de människorna bakom företaget. Det kallas "employee branding" och är ett sätt att stärka sitt varumärke, säger Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.

Genom att visa situationer som tittarna kan identifiera sig med vill man väcka empati och en känsla av stolthet bland de som jobbar på Volvo.

– Man försöker även förmedla en sorts Volvokänsla som vi svenskar är bekanta med. Frågan är om det funkar internationellt. Det kan vara svårbegripligt med alla länder som skymtar förbi i texten på reklamen, säger Eva Ossiansson.

Mest läst