Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

cykel

Volvo vill förbättra cykelsäkerheten

Skolbarn, fotgängare och cyklister. Den stora utmaningen i trafiksäkerhetsarbetet är de oskyddade trafikanterna.

- Det krävs förståelse och en förmåga att tänka sig in i ombytta roller för att vi skall kunna förbättra säkerheten för de oskyddade trafikanterna, säger Peter Kronberg, säkerhetschef på AB Volvo.

- Vi som tillverkar fordon måste kunna förstå hur fotgängare och cyklister upplever trafiken för att kunna utforma och utrusta fordonen på bästa sätt.

Varje år dödas 2 000 cyklister i trafiken i Europa. I Sverige omkom 31 cyklister i trafiken under de första tio månaderna i år, det högsta antalet på tio år.

Antalet skadade cyklister ökar också och är nu 8 000 om året.

På onsdagen avslutas en tvådagars internationell konferens om cykelsäkerhet i Göteborg, International Cycling Safety Conference. Konferensen arrangeras av Chalmers fordons- och trafiksäkerhetscentrum Safer.

Cyklandet i Göteborg har ökat kraftigt de senaste åren, förra året var ökningen 30 procent jämfört med året innan.

 

På senare år har fordonstillverkarna försett bilar, lastbilar och bussar med kameror och radar för att förarna skall kunna upptäcka andra trafikanter där de inte syns med blotta ögat.

AB Volvo arbetar med en vision om noll olyckor.

- Vi måste ha den visionen, säger Kronberg. Det är ohållbart att människor kommer till skada i trafiken.

- Men vi kan inte leverera den visionen ensamma. Det krävs samarbete och parallella insatser av alla aktörer. Därför samarbetar vi med akademin, med myndigheter och andra aktörer.

Separation av tunga fordon från cyklister och fotgängare är en bra början.

- Det är viktigt att vi gemensamt anpassar infrastruktur och regelverk så att vi kan nå noll olyckor. Men det kommer alltid att finnas många konfliktpunkter.

- Där måste vi ge fordonsförarna de bästa möjliga förutsättningarna för att se de oskyddade trafikanterna samtidigt som vi måste se till att samspelet mellan alla trafikanter fungerar optimalt.

 

Kameror, sensorer och radar kan hjälpa förarna att upptäcka oskyddade trafikanter. Men det gäller även att kunna se runt hörnen.

- Vi kan inte undvika alla kritiska situationer, säger Kronberg. Grunden till god trafiksäkerhet är ett trafiksäkert beteende. Det gäller alla trafikanter, både cyklister och förare.

Enligt Kronberg handlar det om att köra med framförhållning och förståelse..

- Kör man buss eller lastbil där det finns cyklister och fotgängare måste man kunna förutse alla farliga situationer som kan uppkomma, det räcker inte att kunna ratta det egna fordonet på ett säkert sätt.

Vi som cyklat
Mest läst