Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/5

Volvo satsar på NK:s skyltfönster - igen

Ekonomi Nu kan göteborgarna skåda en Volvo i NK:s skyltfönster. – Allt handlar om att överraska och skapa uppmärksamhet, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

På marknadsföringsspråk heter det att skapa disruption - den åtråvärda förmågan att förvåna.

– Det handlar om att skapa en ovanlig händelse. Människor förväntar sig inte att se en bil i skyltfönstret på NK och helt plötsligt står det ändå en Volvo där. Det skapar reaktioner. De vill skapa en snackis, förklarar Eva Ossiansson, varumärkesforskare och lektor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg.

Bara att du läser den här artikeln kan ses som ett tecken på att Volvo Cars lyckats med uppdraget.

Eva Ossiansson tror inte heller att det faktum att bilen ställs ut på just NK, och inte till exempel Nordstan, är en slump.

– Nej, NK ligger visserligen centralt men deras varumärke står också för värden som anses vara lite finare, lite högre. De antas ha klass på grejorna de säljer. I bilbranschen är det viktigt att framhäva just premiumvärden - motivera varför kunden ska betala mer för en viss bil när det kanske bara är design som skiljer den från billigare modeller, förklarar hon.

Det här är andra gången Volvo Cars ställer ut på NK. Förra året var det en XC90 som kördes in i varuhuset, i dag handlar det om nya sedan-modellen S90, som hade officiell premiär på Detroitsalongen i januari i år.

– Dels vill vi visa upp de fina produkter som vi tillverkar på Hisingen för göteborgarna så snart som möjligt, dels vill vi visa upp bilarna i ett annat sammanhang - möta göteborgarna på stan, i deras vardag. Nu når vi kanske också de som inte är i bilköpartagen och kan få även dem att bli intresserade av att köpa en Volvo, förklarar Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Cars Sverige.

Förra årets experiment med XC90:n visar också att skyltfönster-greppet fungerar - intresset för bilmodellen ökade hos återförsäljarna efter utställningen, berättar Jessica Span.

Volvo Cars har generellt fått mycket beröm för sin marknadsföringsstrategi. Bilföretagets senaste reklamfilm hyllades av såväl marknadsföringsexperter som en och annan litteraturredaktör och vänsterledare.

– Den ansågs visa mångfald och medmänsklighet. Att koppla värderingar som är högt ansedda i samhället till det egna företaget blir allt vanligare när bolag bygger sitt varumärke, säger Eva Ossiansson.

Läs också: Volvos nya reklamfilm - en hyllning till Göteborg

På torsdag nästa vecka berättar Volvo Cars hur det har gått för bolaget under 2015. Klockan 06.00 på morgonen den 18:e februari släpps rapporten.

Redan i januari berättade vd Håkan Samuelsson dock att bilförsäljningen under förra året slagit nytt rekord.

Mest läst