Volvo PV stänger i Uddevalla

ANNONS
|

- De låga volymerna i Uddevallafabriken motiverar inte en fortsatt produktion, säger Stefan Jacoby, koncernchef på Volvo.

Nedläggningen sker i samband med att Volvo PV egentligen skulle ha tagit över fullt ägarskap av fabriken i Uddevalla som man nu samäger med italienska Pininfarina.

- Nu skall vi titta på när nästa Volvo cabriolet kan vara ute på marknaden och var den skall tillverkas, säger Stafan Jacoby vidare i pressmeddelandet där han fortsätter:

- Uddevallafabriken levererar bilar av hög kvalitet. Men en biltillverkare av Volvos storlek kan inte, ur finansiell synpunkt, motivera en fabrik där det tillverkas en enda modell i de låga volymer vi har i dag. Produktionskapaciteten i Uddevalla ligger för närvarande på 65 procent.

ANNONS

När fabriken lägger ner 2013 kommer alla anställda att erbjudas andra jobb inom Volvo PV.

- De anställda i Uddevalla är skickliga bilbyggare. Därför hoppas vi att så många som möjligt väljer att jobba vidare inom Volvo PV, säger Stefan Jacoby.

Fackförbundet IF Metalls ombudsman i Bohuslän-Dal, Anneli Ivarsson, var nedlåten efter beskedet.

–Det var ingen måndagseftermiddag jag hade räknat med, sade hon till SR P4 Väst.

–Det är naturligtvis fruktansvärt, inte bara för att det är så många som förlorar sitt arbete utan också för den enskilde.

"Nu är det slut"

En av de anställda, Andreas Sävendahl, berättar för SR P4 Väst hur det var att ta emot beskedet.

–Tråkigt, jag har varit här sedan 1989 och nu är det slut, säger han.

Samtidigt visar han förståelse.

–Köper ingen bilarna så är det svårt att bygga något. Och vi är en liten fabrik, säger han.

På frågan om han tycker att det är fel att lägga ner Uddevallafabriken med tanke på att Volvo går bra svarar han:

–Nej, egentligen inte. Säljer man inte bilen så säljer man inte bilen. Bilfabriken är för stor för den volymen vi har, säger Andreas Sävendahl.

/TT

Volvos Uddevallafabrik har haft en omväxlande historia sedan den kom till på 80-talet som ersättning för Uddevallavarvet. På PG Gyllenhammars tid satsade Volvo på storskalig tillverkning i självstyrande grupper, utan monteringslina. Men Volvo behövde inte storskalig tillverkning i Uddevalla.

1995 startade Volvo och TWR Manufacturing bolaget Autonova, till 51 procent ägt av Tom Walkinshaw.

Volvo C70 började tillverkas men oenighet om Uddevallafabrikens inriktning ledde till öppen konflikt mellan Volvo och TWR.

1999 tog Volvo PV över helt.

2003 bildade Volvo PV och italienska Pininfarina bolaget Pininfarina Sverige som ägdes till 60 procent av italienarna.

Fabriken ä r dimensionerad för att tillverka 20 000 bilar per år, men de senaste åren har det tillverkats något över 10 000 bilar per år.

ANNONS