Torbjörn Isacson är ekonomisk krönikör i GP med börs och företag i fokus.
Torbjörn Isacson är ekonomisk krönikör i GP med börs och företag i fokus.

Volvo ligger före konkurrenterna

Volvo Cars kom med en riktigt stark kvartalsrapport i onsdags. Men även på längre sikt ser det ovanligt bra ut för biltillverkaren, som tagit flera kliv framåt under senare år.

ANNONS
|

Från att ha varit ett hunsat bolag med usel lönsamhet under amerikanska Ford så är det en betydligt mer offensiv och framåtriktad biltillverkare vi ser idag. Rapporten var en fortsättning på senare års jubelartade föreställningar med försäljningsrekord, kraftigt höjd omsättning och betydligt bättre lönsamhet.

Det var första gången sedan Volvo ägdes av Ford som bolaget visade upp sina kvartalssiffror, ett resultat av målsättningen att vara betydligt mer öppna mot kapitalmarknaden och uppföra sig som ett börsnoterat bolag.

Kvartalet innebar inte minst att Volvo Cars, som lidit av bedrövlig lönsamhet, nästan nådde upp till målet för 2020 om en vinst på åtta kronor per såld hundralapp. Volvo är därmed plötsligt i klass med de tyska prestigetillverkare som tidigare legat långt före.

ANNONS

Visserligen väntas lönsamheten pressas ned under året, när nya modeller kommer att dra kostnader. Men medan lastvagnsbolaget AB Volvo snarast är i startgroparna för sin stora omdaning och Scanifiering så har Volvo Cars kommit en bra bit på väg sedan bolaget för sex år sedan under starkt ifrågasatta former fick kinesiska huvudägare.

Den här rapportens framgångar vilar till stor del på lyx-suven XC90. Men framöver väntar fler och stora nyheter från Göteborgsbolaget.

Från att ha varit ett amerikanskt dotterbolag i en bransch som är känd för att på olika sätt motarbeta nyheter som kan vara bra för omgivningen men sämre för den egna kortsiktiga lönsamheten vill Volvo ligga i frontlinjen för bland annat förarlösa bilar, elbilar, tekniska samarbeten av olika slag och hållbarhetsfrågor. Volvo utnämndes i förra månaden till Sveriges mest innovativa företag och talar om att höja budgeten för forskning och att ta in fler ingenjörer.

Nästa år ska Volvo parallellt testa förarlösa bilar i både Göteborg och i Kina. Tekniken kommer på sikt att förändra spelplanen på områden från transporter till städers utveckling.

Volvo Cars mål för att sänka och att ändra bränsleförbrukningen är höga. I hållbarhetsprojektet Omtanke ska Volvo bli bättre på allt från klimat och jämställdhet till säkerhet, en fråga som länge varit central för bolaget.

ANNONS

Utan tvekan finns det kritiska röster kring både elbilar och självkörande bilar, och det tar oftast längre tid än många vill tro innan ny teknik övervunnit barnsjukdomarna. Högtravande ord om hållbarhet och olika målsättningar riskerar också alltid att sluta med mer ord än handling.

Men Volvo Cars har, precis som andra biltillverkare, tvingats till rejäla förändringar av en stenhård omvärld. Göteborgarna verkar dock ha kommit en bra bit längre än flera av konkurrenterna på senare år.

ANNONS