Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
volvo_platooning_04_driving_front_1901827_1024 x 683 standard_2029679

Bild: Robin Aron

Volvo lanserar självgående lastbilar

Ekonomi Volvokoncernen ligger i startgroparna för att lansera självgående lastbilar. Nästa vecka rullar den första kolonnen med fordon iväg från Göteborg.

Flera lastbilstillverkare är redan igång och nu är det dags för de första självgående lastbilarna från Volvokoncernen. På engelska kallas det platooning, pluton. Andreas Svenungsson, ansvarig för samhällskontakt på Volvo AB, använder ordet kolonn eller konvoj för att beskriva vad det handlar om.

– Lastbilarna kör på rad efter varandra med 22 meters mellanrum, vilket motsvarar så långt man kommer på en sekund om man kör 80 kilometer per timme. I första lastbilen sitter en förare, övriga lastbilar kan i teorin vara förarlösa, säger han.

Det är den första lastbilen som anpassar farten. Ökar eller sänker den hastigheten - följer övriga lastbilar efter. I Volvos första försök kör tre lastbilar i kolonn.

Andreas Svenungsson säger att vinsterna med tekniken är flera.

– Det blir betydligt miljövänligare eftersom bränsleförbrukningen minskar med tio procent. Anledningen är att luftmotståndet minskar. Samhällsekonomiskt blir det också en vinst eftersom man kan öka effektiviteten i transportsystemet. Dessutom minskar olycksrisken när man kör på detta sätt, säger han.

Kolonnkörningen är steget före självkörande lastbilar och det som många lastbilstillverkare nu satsar på att utveckla. På EU-nivå driver nuvarande ordförandeland Holland på utvecklingen.

– Landet har utmanat alla lastbilstillverkare att köra i kolonn till Rotterdam som en aktion för att visa på Europas konkurrenskraft, säger Andreas Svenungsson.

Nästa fredag ger sig Volvos kolonn av söderut för att delta i utmaningen.

– Europa missade ju till stor del smartphone-racet, här har vi ett bra läge att hänga på utvecklingen, säger Andreas Svenungsson.

För Sveriges del ser han en chans att bli världsledande på marknaden och han ser Göteborg som det naturliga navet.

– Vi vill göra Göteborg till en testarena för denna typ av lösningar. Den stora samhällstrenden går mot ökad automatik, säger han.

När kan vi få se lastbilskolonner på vägarna i Sverige?

– Än kan vi inte dra igång på grund av lagstiftningen. Olika tillstånd behövs, man kan till exempel inte köra över gränserna ännu. Däremot finns inga begränsningar i infrastrukturen och myndigheterna är på. Nu måste vi i branschen bli mer aktiva och visa på fördelarna, säger han.

Men så långt borta i tiden tror inte Andreas Svenungsson att det är.

– Tekniken finns och den fungerar. Vi skulle kunna införa kolonner på större sträckor relativt snabbt, när lagstiftningen tillåter.

Hur fungerar då tekniken? Förenklat kan man säga att det handlar om trådlös kommunikation i kombination med radar. Fordonen kan kommunicera med varandra och styras tillsammans efter varandra i en kolonn.

Hur mycket det har kostat att utveckla tekniken kan Andreas Svenungsson inte svara på, men han säger att Volvokoncernen lägger stora resurser på forskning och utveckling.

– Det måste vi göra för att hänga med, det är en naturlig utveckling.

Mest läst