Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Volvo blir störst i världen

Volvo blir världens största tillverkare av tunga lastbilar genom en affär med en kinesisk konkurrent.Både Volvo och facket tror att satsningen innebär fler jobb i Sverige.

-Kina har varit något av en vit fläck för Volvo. Nu tar vi definitivt hand om den vita fläcken, säger Volvokoncernens vd Olof Persson på en webbsänd presskonferens.

Natten till i dag svensk tid presenterades affären i Peking - AB Volvo köper 45 procent i ett nytt dotterbolag till kinesiska Dongfeng för nästan 5,8 miljarder kronor.

Hur köpet finansieras vill man inte berätta, men klart är att det spär på Volvokoncernens nettoskuld med cirka 6 miljarder kronor.

-Affären är en fantastisk möjlighet för oss, och ger oss en stark position på världens största lastbilsmarknad. Den kinesiska marknaden är lika stor som USA:s och Europas tillsammans, berättar AB Volvos presschef Kina Wileke för TT.

Det nya bolaget får namnet Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV) och kommer främst att producera tunga och medeltunga lastbilar under varumärket Dongfeng.

Affären medför enligt Kina Wileke att AB Volvo går om Daimler som världens största tillverkare av tunga lastbilar.

Någon risk att jobb flyttar från Sverige till Kina ser varken Volvo eller facket.

-Nä, det är snarare tvärtom. Det krävs en hel del kunnande från tekniker och där har Volvo mycket kunskap som kan generera jobb här i Sverige, säger Mikael Sällström, ordföranden för IF Metallklubben på Volvo i Göteborg.

Enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, är köpet ett viktigt strategiskt steg för Volvo.

-Man kan säga att Kina tidigare har varit lite av en nagel i ögat för Volvo.

Köpet kan försvåra dock Volvos möjligheter att kortsiktigt klara sina lönsamhetsmål.

-Problemet är att man köper in sig 45 procent i en tillverkare som har redan vid startpunkten har rejält lägre marginaler än vad Volvo har. Men bolaget ser det inte som något problem utan ser det som att man kommer att kunna höja lönsamheten inom Dongfeng, säger Engellau.

Så går affären till:

Volvokoncernen betalar 5,6 miljarder kinesiska yuan för 45 procent av aktierna för det nybildade dotterbolaget Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV) som i dag ägs av kinesiska fordonstillverkaren Dongfeng (DFG).

DFG fortsätter äga 55 procent i DFCV.

DFCV innehåller huvuddelen av DFG:s verksamhet inom tunga och medeltunga lastbilar.

Hade DFCV funnits 2011 skulle bolagets ha sålt för 39 miljarder kinesiska yuan och haft en rörelsevinst på 1,2 miljarder. Under de tre första kvartalen i fjol hade bolaget omsatt 22 miljarder yuan och haft en vinst på 300 miljoner.

DFCV:s marknadsandel i Kina är 16,1 procent på tunga lastbilar och 15,7 procent på medeltunga. Bolaget har 28 000 anställda.

DFG:s huvudkontor ligger i staden Wuhan i Hubei-provinsen. Lastbilsverksamheten är koncentrerad till staden Shiyan, också i Hubei, där även tillverkning sker.

De tunga och medeltunga lastbilarna kommer att gå under varumärket Dongfeng.

DFCV:s ledningsgrupp ska bestå av åtta personer, varav fyra nomineras av Volvokoncernen och lika många av Dongfeng.

Dongfeng ska även nominera bolagets vd medan Volvo nominerar finanschefen. Styrelsen kommer att bestå av sju ledamöter, tre från Volvo och fyra från Dongfeng.

Mest läst