Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Vilseledande om fattiga barn

Inga utsatta barn vinner på att barnnära organisationer överdriver siffror för att spetsa till budskapen.

Om nyfattigdomen var det sena nittiotalets mest laddade politiska begrepp, har barnfattigdomen seglat upp i toppen på debattlistan under 2000-talet. Att anlitandet av kända pr-byråer varit en del av framgångreceptet är ingen hemlighet.

Men går det att lita på budskapen? Att felaktigheter förekommit har GP:s ledarsida påpekat vid upprepade tillfällen. Gammal statistik har presenterats som ny och illa underbyggda påståenden har lanserats som sanningar.

Detta är också vad Janne Josefsson upptäckte när han granskade rapporter och kampanjer från Majblomman, Bris och Rädda Barnen. De två senare organisationerna, säkerligen påeldade av varandra, har gått ut hårt med allvarliga uppgifter om barn som får gå hungriga eller inte får vinterkläder. När Janne Josefsson skrapade på ytan visade det sig dock att varken Rädda Barnen eller Bris hade en aning om hur många barn som for så illa.

I går valde Bris att reagera genom att lova avstå från att tala om barnfattigdom.

– Jag upplever att vi har gått i en fälla av att använda oss av ett begrepp som vi liksom inte själva har myntat och vi har själva inte riktigt insett innebörden av det, sade Kattis Ahlström till SVT.

Framöver skall Bris i stället tala om barns ekonomiska och sociala utsatthet, vilket kan tyckas ligga närmare sanningen. Även om den barnfattigdom de flesta talat om är relativ och baserad på familjens inkomst i förhållande till ett genomsnitt, har kampanjöverdrifter bidragit till att skapa andra bilder.

Rädda barnen viker sig inte lika lätt, möjligen tack vare det till synes massiva stöd som snabbt mobiliserades via sociala medier. Men det klingar lite falskt när Rädda Barnen försöker ta avstånd från den kritiserade kampanjen Initiativ Black. "Vi lade ner kampanjen där filmen ingick, innan den fick genomslag och spridning" framhåller Rädda Barnen i ett pressmeddelande.

Men filmen hårdlanserades vältajmat under Almedalsveckan – bättre garanti för politiskt genomslag är svårt att tänka sig.

Det finns barn i Sverige som lever under mycket knappa förhållande, inte minst i våra segregerade förorter. Dessa barns öden angår oss. Och lösningen på deras problem är i många fall lika enkel som svår – deras föräldrar behöver ett jobb. Så länge jobben uteblir behöver barn stöd på annat sätt, exempelvis i form av en politik som förhindrar att de blir vräkta från sina hem och en skola som ger eleverna en bra chans för framtiden.

Självklart skall vi inte blunda för att det finns utsatta barn i Sverige och det skall finnas en politik mot utanförskap! Att sprida vilseledande uppgifter är dock att göra dessa barn en björntjänst.

GP 18/1 -13

Mest läst