Att åka tåg i Schweiz är en upplevelse.
Att åka tåg i Schweiz är en upplevelse.

Vilsamt resande på räls

ANNONS
|

Böljande kullar övergår i dramatiska berg och rågblonda fält. Vi vilar ögonen på hur Italiens vackra landskap skiftar karaktär mellan regionerna, medan tåget gungar fram från Rom till Neapel. Man kan göra den resan på under 70 minuter med snabbtåget Frecciarossa.

Vi har i stället valt regionalvarianten, som tar cirka 2 timmar och 40 minuter. Det är billigt, bara omkring en hundralapp. Och det är rofyllt. Vi köper en frisk citrondricka ombord, lutar oss tillbaka och njuter av färden med italienske rockstjärnan Ligabue i hörlurarna.

Ofta krångligt

Att ta tåget kan vara en upplevelse i sig. Tyvärr är det fortfarande ett ofta krångligt och dyrt alternativ för den som vill resa utomlands. Charterföretagen har lagt ned sina erbjudanden på grund av bristande intresse.

ANNONS

De europeiska tågföretagens priser och tidtabeller har dessutom varit löjligt svåra att kombinera. Trots att tåg är den mest miljövänliga reseformen.

- Om alternativet är att flyga eller åka bil är det bättre att välja tåg, säger Sven Hunhammar, klimatchef på Naturskyddsföreningen.

Tågnyheter i Europa

Men nu händer det ändå en del på rälsfronten i Europa. Den franska staten har utmanat lågprisflygen med det billiga tåget Ouigo. Italien har fått snabbtåget Italo (ett privat tåg som konkurrerar med statens Frecciarossa).

Och nyss fick tyska tåg klartecken för att resa till England och Frankrike under Engelska Kanalen, vilket man ska starta med från 2016.

Visserligen är det inte helt syndfritt att åka med tåg i Europa, ur miljöhänseende.

- I Sverige har vi någorlunda ren el, den är ganska koldioxidneutral. Men i många länder i Europa kommer den från kolkraft, då släpper tågen ut mycket ändå, säger Sven Hunhammar och tar Tyskland och Danmark som exempel på länder med mindre ren el.

Mest miljövänligt

Sven Hunhammar påminner om att ett halvfullt tåg inte heller nödvändigtvis är miljövänligare än en fullsatt bil. Och ett snabbt tåg är mindre miljövänligt än ett långsamt. Men att resa på räls är ändå ett av de mer miljövänliga sätten att ta sig fram. Här är tre tips på härliga tågresor.

ANNONS

Tre klassiska tågresor

Berninaexpressen, Schweiz och Italien

Berninaexpressen är en unik tågresa som binder samman Schweiz med Italien, via den högsta järnvägen i Europa. Det berömda röda tåget med dess slående vyer är mer än en vanlig transportsträcka: Det är sedan 2008 ett av Unescos världsarv och turisterna vallfärdar hit.

Här sitter man bekvämt i sätena medan tåget stretar upp i Berninapasset på 2 253 meters höjd. Genom de stora fönstren passerar fjällsjöar, mäktiga berg och pittoreska småstäder där vagnarna ibland med näppe tränger sig förbi i smala passager. Och här förstår man att bjuda på utsikten: passagerarna kan se omgivningen i 360 graders vinkel. Under sommaren öppnar vissa av tågen fönstren, men tyvärr inte alltid.

Man kan åka antingen från Chur, Davos eller St Moritz i Schweiz, över gränsen till Tirano. Berninalinjen delar räls med Albulalinjen och via de båda sträckorna passerar man genom 55 tunnlar och över 196 broar, varav spiralviadukten mellan Poschiavo och Tirano är en av de mest kända. På kort tid reser man mellan blommande ängar och snötäckta berg. Resan tar en också till olika klimat- och språkzoner. Prova att stanna längs vägen och övernatta i de olika städerna.

ANNONS

Pris: Prisexempel på en resa mellan Chur och Tirano är 880 kronor tur och retur i andra klass. Reser man bara en del av sträckan blir det billigare.

Bokning och tidtabell: www.rhb.ch

Info: www.italiantouristoffice.se. Sök på Bernina.

Bergensbanan, Norge

Den som vill uppleva riktigt storslagen natur från tågfönstret behöver inte åka långt. Ta tåget mellan Oslo och Bergen, där Bergensbanan susar fram högt över havet. Sträckan är en klassiker som funnits i över hundra år.

Men den är ändå långt billigare än många av de andra tåglinjer som skryter om sina anor. På vägen passerar den norra Europas högsta bergsplatå, Hardangervidda, och klättrar upp till den högsta punkten Finse, på cirka 1 222 meters höjd. Där kan man stanna ett tag innan man reser vidare.

Det finns en rad aktiviteter att testa, som pilates i fjällen, eller cykel- och kajakturer. Man kan också njuta av en kall öl på områdets mikrobryggeri Finse 1223. Hela resan tar ungefär sju timmar. Bäst är att åka under den senare delen av sommaren då mer snö har hunnit smälta undan. Men packa med varma kläder, det är inte direkt tropiskt klimat som väntar här.

ANNONS

Pris: Leta efter miniprisbiljetter. Då kan man få en enkelresa för cirka 300-500 kronor.

Bokning och tidtabell: www.nsb.no

Info om Finse: http://finsehytta.turistforeningen.no

Kerala Express, Indien

När det handlar om tåg står Indien utom all tävlan. Landet har mer än 6 400 mil järnväg, över 7 000 stationer, och hela nio olika klasser att resa i.

Det finns superbilliga biljetter för dem som önskar budget och flera lyxtåg för den som har pengar att strö runt sig. Personer som är sugna på superstandard kan till exempel välja lyxiga Maharajas' Express (www.themaharajasexpressindia.com) eller Palace on Wheels (www.palaceonwheels.com).

Men för vanliga dödliga finns det som sagt gott om andra tåg. Den som vill få en rejäl känsla för landet kan testa Kerala Express. Från huvudstaden New Dehli ned till populära Kerala reser man under hela 51 timmar. Man kan antingen stanna i Trivandrum eller i Kochi. Landskapet skiftar tills det till slut möter resenärerna med stränder, kokospalmer - och ett betydligt varmare klimat än i norr.

Det som särskiljer Kerala är delstatens demokratiskt valda kommunistiska styre, men också dess gröna landskap och kanalbåtsresor. På den här resan kan man göra stopp längs vägen. Från staden Nagpur når man till exempel Nationalparken Kanha, som inspirerade Kipling till att skriva Djungelboken.

ANNONS

Ett tips är att köpa biljetter i första eller andra klass. Som kvinna är det inte ultimat att resa ensam.

Pris: Bokar man själv kan man få en biljett för runt 350 kronor för andra klass med AC. Att boka med resebyrån Indcen är bekvämt men något dyrare.

Bokning och tidtabell: Sajten www.cleartrip.com erbjuder en relativt bra överblick för den som bokar själv. Vill man ha hjälp att boka från Sverige är resebyrån Indcen resor ett bra alternativ, de kan ordna plats på indiska tåg genom speciella kvoter. Se www.indcen.se. Företaget kan också boka stopp längs vägen med privata chaufförer och boende.

Och för dig som vill resa i Sverige

Tåget till Polcirkeln

SJ har nyligen underlättat för dem som vill se Norra Sverige från tågfönstret. Med Arctic Circle Pass kan man under tre dagar färdas mellan Kiruna och Narvik. Arton olika hållplatser ingår, till exempel Abisko, Björkliden, Katterjåkk och Riksgränsen.

- Vi vill förenkla spontanresandet genom att resenärerna ska kunna hoppa på och av tågen utan att ha en detaljerad resplan, säger Malin Boshuis, chef för SJ:s utlandsförsäljning.

Midnattssol och norrsken hör till det man kan uppleva längs vägen.

Pris: 364 kronor för tre dagar i andra klass med obegränsat antal resor.

ANNONS

Läs mer på: www.sj.se

Tågluffa+Att resa med tåg till Europa har sina begränsningar. Det tar tid,är inte alltid bekvämt och kan bli rätt dyrt. Men det kan ocksåvara ett äventyr, och ett sätt att få se mycket på samma resa. FrånKöpenhamn kan man till exempel ta sig till en rad olika platser,som Prag, Wien och Budapest på samma resa. Man kan också åka frånKöpenhamn till Berlin, och därifrån går många direktlinjer.+Bästa alternativet är att köpa ett interrailkort, de finns förfrån 2 475 kronor per person (för fem valfria resdagar inom tiodagar, i andra klass). Sedan tillkommer platsbiljetter och dessutomtågresan ut ur Sverige. Den kan man dock få rabatt på medInterrailkortet.Läs mer på: www.sj.se/interrail+ Man kan inte boka internationella tågbiljetter på SJ:shemsida. Man måste ringa kundtjänst på 0771-75 75 75.Tips+ Billigast blir det om du bokar separata biljetter hos varje landseget tågbolag. Då kommer du åt alla eventuella rabatter.+Det finns en app där du kan se europeiska tidtabeller, och planeradin resa i telefonen. Se mer på www.eurailgroup.org/railplanner.
TågadresserStorbritannien, www.translink.co.ukSpanien: www.renfe.esItalien: www.trenitalia.itTyskland, www.bahn.deDanmark: www.dsb.dkGemensamma i Europa: www.eurostar.com, www.eurailgroup.comSe din resrutt: www.sbbInternationell information för tågpassagerare: www.railpassenger.info
ANNONS