Viktoria Andersson får inte åka med på det kommunala bostadsbolaget Poseidons bussresa till Ullared.
Viktoria Andersson får inte åka med på det kommunala bostadsbolaget Poseidons bussresa till Ullared.

Viktoria sitter i rullstol - fick inte åka med till Ullared

Poseidons hyresgäster i Olskroken fick erbjudande om att åka på shoppingresa till Ullared. Men när Viktoria Andersson anmälde sig fick hon nej. Det gick inte att ordna fram en buss för hennes rullstol.

ANNONS
|

Det kommunala bostadsbolaget Poseidon har som tradition att bjuda sina hyresgäster på en heldags bussutflykt till Ullared. Förutom möjlighet att fynda på varuhuset Gekås bjuder Poseidon på lunch.

Anslagen om resorna sätts upp vid hyreshusens entréer och på bostadsbolagets hemsida kan man i efterhand se bilder på och läsa om nöjda resenärer.

I fredags satt ett anslag om en ny Ullaredsresa för hyresgästerna i Olskroken där 23-åriga Viktoria Andersson bor. Hon blev intresserad av att åka med och anmälde sig.

– Jag sitter i rullstol och fick besked att det nog skulle gå att ordna en buss så att jag skulle kunna åka med, säger hon.

ANNONS

Viktoria Andersson såg fram emot resan, men i tisdags fick hon ett telefonsamtal från Poseidon.

– De ringde och sa att det inte gick att ordna en buss som kan ta en rullstol, säger hon.

Förklaringen hon fick var att bolaget redan hade förhandlat med ett bussbolag och att det inte gick att ändra beställningen.

– Jag blev helt vansinnig, förbannad och jätteupprörd. Det kändes väldigt elakt och diskriminerande.

Till saken hör att Viktoria och hennes mamma redan förra året hade varit i kontakt med Poseidon för att höra om hon kan åka med även om hon är rullstolsburen.

– Vi fick besked från huvudkontoret att alla får åka med, men uppenbarligen är det inte så.

När GP ringer upp den ansvarige på Poseidons lokalkontor i Öster hänvisas vi vidare till informationschefen Linda Thorsson. Hon beklagar att Viktoria Andersson inte kan åka med på Poseidons bussresa till Ullared.

– Tyvärr fanns inga specialbussar tillgängliga den dagen. Det var för kort varsel att ordna det på, säger hon.

Enligt Linda Thorsson sattes anslaget om resan upp den 19 februari, Viktoria hörde av sig 1 mars och resan är den 12 mars.

ANNONS

Ni hade nästan två veckor att ordna en buss. Är det för kort varsel?

– Det fanns inga specialbussar tillgängliga. I avtalet med bussbolaget finns möjlighet att få fram sådana bussar, men det finns inte så många och alla var uppbokade. Vi har sagt till Viktoria att nästa gång, med lite mer framförhållning, kan vi fixa fram en sådan buss, säger hon.

På anslaget om resan står däremot inget om senast anmälan för rullstolsburna. Intrycket är också att alla hyresgäster ska kunna åka med.

– Det är absolut ambitionen, men vi visste inte hur vi skulle lösa det den här gången. Vi kanske skulle trycka på längre anmälningstid så att vi har möjlighet att boka upp den typen av bussar. Det får vi titta på till nästa gång, säger Linda Thorsson.

Hur lång tid behöver ni ha för att få fram en specialbuss?

– Vi får ta den diskussionen med bussbolaget.

Viktoria Andersson föreslog för Poseidon att en färdtjänsttaxi kunde vara ett alternativ, men detta tycker Poseidon blir för dyrt.

ANNONS

Linda Thorsson säger dock att om Viktoria själv ordnar resan, bjuder Poseidon självklart på lunch i Ullared.

Men för Viktoria är Poseidons erbjudande inte ett alternativ.

– Det är ingen lösning för mig - jag har ingen möjlighet att ta mig dit på egen hand. För mig handlar det om att alla hyresgäster ska ha samma rättigheter.

ANNONS