Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Muller

Victor Muller lovar pengar från Kina

En ny våg av kristecken sköljer över Saab Automobile i Trollhättan, i form av varsel hos återförsäljare och en anmälan hos Kronofogden. Vd Victor Muller svarar med att presentera ännu ett kinesiskt avtal, fast med vaga konturer.

Redan i helgen kom fackliga varningar för att det kan bli aktuellt att begära Saab i konkurs, efter två månaders produktionsstopp och inställda utbetalningar av löner.

Detta scenario gick inte att avföra på måndagen, även om holländaren Victor Muller kontrade med en ny order på 582 bilar från Kina, som ska ge 120 miljoner kronor den här veckan.

Mullers besked gav ett kurslyft på 22 procent för aktien i ägarbolaget Swedish Automobile på börsen i Amsterdam, en viss återhämtning efter raset på över 60 procent i förra veckan.

De nya pengarna täcker inte Saabs långsiktiga finansieringsbehov på cirka 700 miljoner kronor. Men det ska enligt Muller räcka till löneutbetalningar före månadsskiftet samt vissa leverantörsfakturor.

Okänd bilköpare

Vem den kinesiska räddaren i nöden är denna gång är höljt i dunkel. Ordern följer på en rad avsiktsförklaringar med kineser. Sist ut var den kinesiska bilhandlaren Pang Da och biltillverkaren Youngman, som gjort upp med Muller om finansiering och samarbete i utbyte mot varsin storpost i firman.

Saab har kallat personalen till jobbet på tisdag för att ge ytterligare information om läget.

– Det finns fortfarande en betydande risk för att det här inte går i hamn, säger Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen.

Han delar farhågorna med många andra i branschen, däribland återförsäljaren Ana, som på måndagen varslade 75 av 200 anställda med hänvisning till krisen för Saab.

Krav till Kronofogden

Samtidigt lämnade komponenttillverkaren International Automotive Components (IAC) in ett krav på betalning från Saab på 44 miljoner kronor till Kronofogden i Uddevalla.

Lars Holmqvist, vd för den europeiska organisationen för underleverantörer, Clepa, befarar att IAC:s krav ger en dominoeffekt och att konkurs nu är den enda naturliga utvägen.

– Det är en katastrof, jag förmodar att man tömt ut allt. Därför är det både oundvikligt och oförskämt mot personal och leverantörer att inte begära företaget i konkurs.

Stefan Bratzel, professor och fordonsanalytiker vid University of Applied Sciences i Bergisch Gladbach, Tyskland, tror att ett insolvent Saab kan ligga i potentiella köpares intresse. Det gör det betydligt billigare att ta över Saab.

– Det är lätt att underskatta kineserna. Men de vill förstås ha så mycket ut av sin investering som de kan få.

Fackförbundet Unionens företrädare Cecilia Fahlberg sade efter möten med cirka 500 medlemmar att man är beredd att begära Saab Automobile i konkurs om inte företaget betalar ut lönerna till tjänstemännen.

– Från det att vi lämnat in medlemmarnas betalningsuppmaningar har företaget sju dagar på sig att reagera. Kommer inte lönerna då så kan det bli att vi begär företaget i konkurs.

Fackförbundet Metall, som är inne i samma process, är inte lika kategoriskt.

– Vi tar ett steg i taget. När de sju dagarna har gått får vi se hur vi kommer att agera. Jag gör inget i förväg, sade Metalls ordförande Håkan Schött.

Arbetet med att hjälpa tjänstemännen att driva sina lönekrav mot Saab är det största ärende som Unionen drivit.

Förra året drev Unionen in 30 miljoner kronor för medlemmar som riktat betalningsfordringar mot sina arbetsgivare.

– Här på Saab gäller det cirka 35 miljoner till våra medlemmar bara för junilönen.

Saab Automobile har för att klara sig ur den akuta krisen erbjudit leverantörer en avbetalningsplan, där de betalar 10 procent av skulderna i samband med att man startar upp produktionen igen och därefter betalar resten av skulderna under hösten med en ränta på 6 procent.

Enligt förslaget, som fått blandad reaktion bland leverantörer, ska betalningar för leveranser fram till det att skulderna betalats av göras inom 5–6 dagar.
Källa: Dagens Industri (TT)

Mest läst