Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

"Vi tror att Västlänken behövs"

Kritiken är stark mot Västlänken. Men Naturskyddsföreningen har inte ändrat sig.

- Vi har hela tiden stött den här processen. En tågtunnel som möjliggör storskalig genomgående pendling är viktig för att skapa en bra kollektivtrafik i Göteborg. In- och utpendlingen är den trafik som ökar mest. Vi tror att tunneln behövs, säger Gustav Sjöblom i Naturskyddsföreningens trafikgrupp i Göteborg.

Kostnaden beräknas till 20 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Erfarenheter från andra projekt visar att det kan dra iväg mot 30 eller 40 miljarder. Är tunneln värd priset?

- Jag svarar ja. Det har presenterats ganska många olika lösningar på säckstationsproblemet men vi tycker inte att vi har sett något trovärdigt alternativ. Det är förstås olyckligt om det blir fördyringar, men det behövs stora åtgärder för att göra det attraktivt att pendla med tåg i stället för bil.

Bygget kommer att skapa trafikkaos i många år i centrala stan. Hur ska man värdera den miljöaspekten?

- Så blir det med stora infrastrukturprojekt. Vi har levt med det när Götatunneln och Partihallsförbindelsen byggdes, även om det inte var lika centralt. Vi ser projektet som så viktigt att göteborgarna får leva med besväret. Tyvärr är man redan lite uttröttad efter andra byggprojekt som inte har gynnat kollektivtrafiken.

Hur vill ni att trafiken i Göteborg ska se ut 2030?

- Vi hoppas att Göteborg är på god väg att bli klimatneutralt. Biltrafiken har minskat något medan kollektivresandet har ökat dramatiskt. Vi hoppas på en "Köpenhamnseffekt", att folk cyklar till jobbet. Man har utvecklat och finjusterat trängselskatten och p-avgifterna.

- De som har störst behov färdas fortfarande med bil, men Göteborg domineras inte lika påtagligt av trafikleder och parkeringar.

Bild - 2
Mest läst