Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Vi förstår att stora förändringar skapar motstånd, men Västsvenska paketet behövs och Västlänken är en omistlig del av det, skriver debattörerna.

Vi står eniga bakom Västsvenska paketet

Trots att Västlänken med dagens beräkningsmodell inte kan uppvisa en samhällsekonomisk lönsamhet så är vi övertygade om att den är en nödvändig del i järnvägssystemet. Alternativen är väl utredda. Nu behöver vi våga satsa för att komma någonvart, skriver bland andra Leif Blomqvist (S).

Västra Götalandsregionen och Halland står eniga bakom Västsvenska paketet. Vi är då som nu övertygande om att paketet ska genomföras enligt tidigare fattade beslut.

En enig regionstyrelse i Västra Götaland ställde sig i tisdags bakom följande skrivning vad gäller tillåtlighetsprövningen för Västlänken. Vi anser tillsammans med regionens 49 kommuner att Västlänken behövs för att utveckla järnvägssystemet i Västra Götaland och i förlängningen för att möjliggöra en positiv ekonomisk och hållbar utveckling i Västsverige. Stöd för projektet finns också från Region Halland, som deltar i arbetet med förverkligandet.

Västlänken är det klart största projektet i det Västsvenska paketet och har i likhet med övriga stora storstadsprojekt svårt att visa samhällsekonomisk lönsamhet beroende på att flera nyttor inte är beräkningsbara. Vi är ändå övertygade om att Västlänken är en nödvändig del i järnvägssystemet och det är mycket angeläget att den kan börja byggas och tas i bruk så snart som möjligt . Samtidigt är det en satsning som kostar väldigt mycket pengar vilket understryker behovet att välja kostnadseffektiva lösningar och hålla budget.

Vi har som regionala och lokala företrädare gemensamt ansvar för att pendeltågtrafiken fungerar. Efter en lång förhandling med Trafikverket har Västra Götalandsregionen och Region Halland lyckats få ett bra trafikupplägg för Alependeln och Kungsbackapendeln. 

Måste våga satsa

En förutsättning för att få slut på förseningarna på den sistnämnda är också att kapaciteten på Göteborgs central ökar. Med de tidtabeller som gäller från 2013 är det fullt på Gbg C fram till att Västlänken är på plats. Alternativen är väl utredda.

Nu behöver vi våga satsa för att komma någonvart. Vi vill som förtroendevalda att resenärer ska komma fram bekvämt och i tid. Då behöver infrastrukturen anpassas efter dessa krav.

Fungerande tågtrafik, minskad trängsel och förutsättningar för att klara klimatutmaningen är avgörande frågor för att Västsverige ska överleva både konkurrensmässigt och ur ett ekologiskt perspektiv.

Vår uppgift att ha visioner

All förändring möter motstånd. Så även omställningen till ett mer hållbart trafiksystem. Politikens uppgift är att ha visioner och idéer om hur samhället ska utvecklas. Vi står upp för den gröna omställningen och ett hållbart Västsverige. Då behövs Västsvenska paketet i sin helhet.

Västsvenska paketet har gett Västsverige unika möjligheter att utvecklas, medel som annars inte hade kommit oss till del. Ett modernt trafiksystem i Göteborg blir också en viktig förutsättning för utveckling i hela Sydvästsverige, som ett fortsatt starkt tillväxtområde med kopplingar mot Köpenhamn och norra Europa.

Leif Blomqvist (S)

ordförande Beredningen för hållbar utveckling

Birgitta Losman (MP)

ordförande regionutvecklingsnämnden Västra Götaland

Gösta Bergenheim (M)

ordförande regionstyrelsen Halland

Bild - 2
Bild - 3
Bild - 4
Mest läst