Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Containeroperatören APMT har varit tydlig med att fokus de första åren i Göteborg ska ligga på ökad produktivitet och effektivitet och inte på prishöjningar, skriver debattörerna. Bild: Bild: Stefan Berg

Vi ställde hårda krav på APMT

Debatt Självklart är vi från stadens sida mycket angelägna om att Göteborgs hamn utvecklas på ett positivt sätt, skriver Anneli Hulthén och Sven Hulterström (S).

Det var också därför vi, i betydande politisk enighet, fattade beslut om att överlåta terminalhanteringen till specialiserade operatörer. Vi lyckades inte förbättra produktiviteten och effektiviteten tillräckligt i kommunal regi utan behövde få in internationellt kunnande. Det var dags för Göteborgs Hamn att få samma struktur som de allra flesta av världens storhamnar, en utveckling som ni rederikunder förespråkade.

Vi krävde:

  • * Stor erfarenhet av att driva containerterminaler världen över.

  • * Fokus på produktivitet och effektivitet.

  • * Oberoende ställning.

  • * Offensiv affärsplan.

APMT uppfyllde samtliga dessa krav och visade tydligt att de ville satsa på Göteborgs Hamn, bland annat genom investeringar i nya kranar och järnvägsterminal.

Internationell expertis

I tecknandet av koncessionsavtalet tog vi hjälp av internationell expertis. Avtalet är skrivet på ett sådant sätt att det främjar volymtillväxt både hos befintliga och nya rederier som anlöper Göteborgs Hamn. Avtalet hindrar diskriminering. Enligt internationell praxis finns det takpriser för ett antal tjänster, men kundavtalen är i huvudsak en fråga mellan operatören och kunderna.

Dock har APMT varit tydliga med att fokus de första åren i Göteborg ska ligga på ökad produktivitet och effektivitet och inte på prishöjningar. De utlovade investeringarna var ett erbjudande till Göteborgs Hamn, och en bidragande orsak till att APMT vann rätten att driva terminalen i hård konkurrens med andra globala terminaloperatörer.

Vi förstår rederikundernas oro och upprördhet. Just nu är det en tuff konjunktur för svensk och europeisk industri, för rederier och speditörer. Vi utgår ifrån att APMT har en god kommunikation med sina kunder och kommer fram till lösningar som gynnar en långsiktig tillväxt av Göteborgs Hamn. Det gynnar hela Sveriges närlingsliv.

Anneli Hulthén (S)

kommunstyrelsens ordförande

Sven Hulterström (S)

ordförande Göteborgs Hamns styrelse

Bild - 2
Bild - 3
Mest läst