Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
_GP13972

Bild: Hannes Ojensa

”Vi måste tänka på staden i stråk”

Ekonomi Vasakronan (ägt av AP) äger över 400 000 kvadratmeter handel och kontor i Göteborg. 

De senaste åren har många kritiserat innerstadens allt mer likriktade utbud, där små handlare och caféer slår igen till förmån för kedjor.

Vad tänker du om det?

– Jag tycker vi måste ha en mångfald och tänka på staden i stråk. Ett stråk kan vara ett storhandelsstråk med kedjor, samtidigt som det finns mer nischade stråk med småbutiker som gör det spännande att gå den vägen.

Vad kan ni som fastighetsägare göra för den mångfalden?

– Vi kan vara uthålliga. När vi beslutat att ett visst stråk ska innehålla en viss typ av handel får vi vara tålmodiga och hålla fast vid det.

Kan det innebära att man låter handlare vara kvar med låg hyra?

– Ja, det kan det. Faktum är att det kan vara bra att få in en viss aktör till en viss hyra för att också locka andra.

Händer det?

– Ja, visst gör det det.

Varför bygger ni om Kompassen?

– Gallerior måste man förändra med ett visst intervall för att de ska fortsätta vara intressanta för konsumenterna. Annars blir de otåliga och handlar någon annan stans. Förändringarna kan vara små eller stora, men nu tyckte vi det var dags för en rejäl förändring. Kompassen har varit galleria sedan 70-talet och blir nu en gatubutiksfastighet. Alla butiker vänds ut mot gatan. Det mesta är klart exteriört, som den fina glasfasaden. Allt ska vara färdigt i maj.

Ni är en av fyra fastighetsägare i Nordstan. Planerar ni någon ombyggnation där framöver?

– Ja, på sikt. I och med att vi får en ny station från Västlänken i norr blir det ett helt nytt flöde från det hållet, i det i dag lite händelselösa hörnet. Nu funderar vi på hur det ska se ut. I samband med att Västlänken blir klar kommer det bli torgytor, hållplatser för lokaltrafiken och en starkare koppling mellan Nordstan och vattnet. Sedan tittar vi på hur man skulle kunna göra om fasaden ut mot Brunnsparken på den del av Nordstan vi äger.

Du har i flera intervjuer sagt att Västlänken-bygget är en utmaning för Göteborg. Är du skeptisk till projektet?

– Verkligen inte! Jag tycker Västlänken är jättebra. Det jag menar är att det alltid är en utmaning att göra byggplatsen trevlig, oavsett vad man bygger, men särskild när bygget ska pågå under lång tid. Istället för att visa den negativa sidan vill jag gärna göra bygget till en attraktion. Kanske kan man sätta ut information på ett spännande sätt och visa hur häftigt bygget är, visa hantverket bakom och få göteborgarna att känna sig stolta över det vi tillsammans skapar.

Hur är det att jobba i så långa tidsperspektiv som till exempel Västlänken innebär?

– Roligt, men man får ha tålamod. Vi utvecklar ju våra fastigheter hela tiden, säljer och köper, bygger nytt och bygger om. Det vi börjat göra mycket på senaste tiden är att titta bortom våra fastigheter, och på hur vi kan skapa mer attraktiva platser i staden.

Som vilka då?

– Ta Brunnsparken som exempel. Där händer inte så mycket, det är mest stora fåglar där. Jag tycker man måste befolka Brunnsparken. En annan sak jag tänker på är att vi i Göteborg har långa avstånd mellan olika stråk. Avenyn är till exempel ganska isolerat från resten av stadskärnan. Visst är Bältesspännarparken och Stora Teatern fina ställen, och det är ingen lång sträcka på pappret, men eftersom det händer så lite för den som promenerar där upplevs avståndet som långt. Särskilt vintertid.

Hur gör man de tråkiga platserna roliga?

– Genom att skapa härliga miljöer där folk vill hänga. Jag kan tänka mig marknader, paviljonger, lite som Kungsträdgården i Stockholm. Allt behöver inte vara handel och inget måste vara permanent, det gäller att våga testa vad som helst som får en att känna oj, här hände något nytt!.

Hur får man konsumenterna att välja stan istället för ett köpcentrum eller näthandel?

– Genom att se till att staden har mer att erbjuda. E-handeln har varit ett orosmoln länge, men nu börjar man se att kunderna väljer att göra effektiv handel på nätet och mer känslostyrd shopping i stan. Samma sak med ett köpcentrum - det är en effektiv apparat, men i stan kan man skapa andra upplevelser. Där är till exempel kulturupplevelser viktiga. Dem hittar man inte i externa köpcentrum på samma sätt.

Fastigheterna ni förvaltar är hälften-hälften kontor och handel. Hur ser marknaden för kontor ut i Göteborg?

– Det har varit ett bekymmer i många år att utbudet av moderna kontor har varit för litet. Näringslivet har haft svårt att hitta lokaler, vilket gör att staden inte kan utvecklas i den takt vi vill. Och så finns det en risk att företag etablerar sig på annan ort. Men nu ser det ljust ut framöver, det känns som att Göteborg storsatsar för framtiden.

Vasakronan ägs av första, andra, tredje och fjärde AP-fonderna. Tänker du mycket på det?

– Hela tiden! De beslut vi fattar ska ge bra avkastning på våra pensioner och därför måste vi fatta långsiktigt bra beslut. Vi ska inte lägga onödigt mycket pengar på saker som inte har ett långsiktigt värde.

Du har jobbat på Vasakronan väldigt länge, har du aldrig sneglat åt andra håll?

– Jo, det har väl hänt.

Har du headhunters som ringer?

– Det har nog många i vår bransch. Det är en liten bransch egentligen – stort kapital men inte så många personer.

Mest läst