Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Ruffe har varit med husse Hans Visser hos en annan veterinär och tagit bort tandsten. Det kostade ungefär som det borde, anser husse.

Veterinärnotan blev tre gånger så dyr

Hans Visser berättar för GP Konsuments reporter Lena Strömberg om hur han vände i dörren hos veterinären.

”Vi gick med vår dvärgschnauzer Ruffe till Aleveterinären. De brukar annonsera om tanddagar, där man kan få en tandkontroll gratis. Även om jag då inte sett någon annons fick jag komma med honom. I vanliga fall brukar vi gå till ett annat ställe, men de hade inga tider för att ta bort tandsten, säger Hans Visser.

Hos Aleveterinären sa de att allt ”såg bra ut”, Ruffe hade måttligt med tandsten och friskt tandkött, och att det skulle räcka med att ta bort tandsten. Det skulle kosta 2 250 kronor. När vi sedan beställde tid och gick dit två veckor senare började de att tjafsa om priset.

Den veterinär som först hade tagit hand om oss, lyssnat på Ruffes hjärta och tittat i munnen igen, försvann ut ur rummet och en annan person kom in. Han sa: ”Nu ska vi prata priser”. ”Det har vi ju redan gjort”, svarade jag. Men han fortsatte bara och sa att de skulle lägga till röntgen och eftersom hunden var gammal behövdes det tas blodprover för narkosen och dessutom tillkom ett enhetspris för att dra ut en till tre tänder. För totalt 6 750 kronor.

Jag var nära att kola av. Tre gånger så mycket som kostnadsförslaget – det är ju rena lurendrejeriet! Hunden är lätt att undersöka så det borde de ha sett från början.

Men det handlar mer om sättet de gör det på än pengarna. Jag sa att så här kan ni inte bete er mot folk och här blir det ingen behandling! Sedan tog jag hunden med mig, vände på klacken och gick därifrån med stora steg.

Veterinärerna har blivit ”big business”, det är riktigt fruktansvärt! Verksamheten borde vara seriös. De ska väl inte hålla på som om de säljer mobiltelefoner?

Hade jag vetat att de skulle kunna höja priset hade jag ju aldrig återvänt dit! Det är makalöst, att ge mig ett pris när jag och hunden är där för att få den undersökt och sedan ett annat när vi kommer tillbaka. Det är verkligen att klämma ut det sista ur djurägarna. För när man väl är där kan det vara svårt för vissa att säga nej. Man är i underläge – vad ska man göra?

Jag hade redan kollat med ytterligare två veterinärer för att fråga vad det kunde kosta och de var inte i närheten av det priset, utan de låg runt 2 500 kronor, varav en till och med hade fast pris. Då förstod vi att det priset var rimligt.

Där sa de dessutom direkt att det var förutsatt att det inte var någon tand som skulle behöva borras.

Nu har vi varit tillbaka hos en av dem och de var jättetrevliga. De klippte till och med klorna på honom när han ändå var sövd”.

 

Helena Björklund, vd på Aleveterinären svarar:

”Jag var inte i tjänst när djurägaren lämnade kliniken. Annars ringer jag upp direkt när en kund inte är nöjd.

Djurägaren fick information om vad som skulle kunna tillkomma vid sitt första besök. Det står inskrivet i journalen ett pris som inkluderar röntgen som måste göras om indikation på tandlossning eller skador hittas när tandstenen är borttagen. Röntgenbilden ger oss exempelvis information om tänder behöver dras ut. Vad kunden hade glömt på de 14 dagarna fram till sitt bokade besök var prisinformationen från första tillfället och som inkluderade röntgen. Det han kom ihåg var att tandköttet såg bra ut och att det förhoppningsvis inte skulle behövas ytterligare åtgärder. Jag har all förståelse för det.

Innan alla behandlingar görs på djur som ska stanna för behandling så måste vi ha gett prisinformation och överenskommit ett maxbelopp med kunden samt fått en underskrift på detta. Därför görs en genomgång vad som kan tillkomma om vi skulle hitta skador som exempelvis tandlossning. Detta görs i samråd med kunden och är bland annat till för att snabba på beslutet eftersom djuret ligger i narkos när dessa eventuella fynd görs.

Redan innan han ringde GP hade vi tagit fram förbättrad information inför en tandbehandling. Kunder som varit på ett gratisbesök för kontroll av munstatus får med sig en broschyr hem”.

Mest läst