Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Vem är en riktig muslim?

Fokus borde riktas från de enskilda handlingarna till det som får de olika grupperna av muslimer att bete sig så som de gör, nämligen de islamska texterna, skriver ex-muslim Mona Walter.

I diskussioner med troende muslimer från olika inriktningar görs följande påstående: IS är inga riktiga muslimer. Al-Shaba är inga riktiga muslimer. Boko Haram är inga riktiga muslimer.

Sunnimuslimer säger: shiamuslimer är inte riktiga muslimer. Shia muslimer säger: sunnimuslimer är inte riktiga muslimer.

Det läggs ned mycket tid på att avgöra vem som har rätt att kalla sig för ”en riktig muslim”. Det är uppenbarligen inga problem med att kritisera olika gruppers handlingar inom islam. Handlingar varje enskild grupp säger sig ha stöd för i de islamska texterna.

Då kan man, utan att vara raketforskare, dra slutsatsen att fokus borde riktas från de enskilda handlingarna till det som får de olika grupperna att bete sig så som de gör, nämligen de islamska texterna.

Om en religion eller ideologi har skrifter och texter som får olika grupper av dess anhängare att uppfatta dem på så många olika sätt, borde det då inte vara dessa texter som kritiseras i stället för de olika gruppernas handlingar?

När till exempel grupper som IS dödar judar, kristna, icketroende eller muslimer, som enligt IS inte är riktiga muslimer, använder IS de islamska texterna som stöd för sina handlingar. Samma texter som de moderata muslimerna i Sverige använder som stöd när de hävdar att islam är en fredlig religion.

Det vanligaste motargumentet jag får är att det är inget fel på de islamska texterna, felet ligger hos de olika grupperna och hur de har tolkat texten. Om nu dessa islamska texter kan tolkas på så totalt motsatta sätt vill jag nog ändå hävda att problemet ligger i texterna och islams ovilja att medge detta.

Är det inte nu dags för de islamska auktoriteterna i Sverige och världen över att teologiskt börja fundera och diskutera islams texter på ett annat plan än att se dem som Allahs och profeten Muhammeds oföränderliga sanningar?

Är det inte även hög tid att studera profetens Muhammed liv och handlingar för att fundera på frågan om Muhammed är en positiv förebild för världens muslimer vars fotsteg är värt att följa in i minsta detalj?

Mona Walter

ex-muslim

Bild - 2
Mest läst