Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Varvsepok går i graven - "kom som en chock"

En varvsepok går i graven när Damen Shiprepair Götaverken avvecklas. - Det kom som en chock, säger fackordföranden Jacob Billborg.

Jacob Billborg, ordförande i IF Metalls verkstadsklubb på Götaverken, är skakad:

- Vi fick meddelande klockan halv nio på torsdagen. Det gick ut till alla andra anställda kvart i nio. Det kom som en chock för oss alla. Vi har sedan två veckor börjat med en ny organisation, med färre kollektivarbetare, och nu kommer de ut med detta.

Monica Svenner, vd för Damen Shiprepair Götaverken, bekräftar att varvet läggs ner, men hänvisar GP till ett pressmeddelande.

Där framgår att Damen Shiprepair Götaverken under de senaste åren har konfronterats med en ogynnsam internationell utveckling och vad som beskrivs som omständigheter på marknaden.

"De kombinerade effekterna av denna utveckling har lett till aktieägare och ledningen avvecklar verksamheten vid Göteborgsvarvet."

De viktigaste orsakerna till avvecklingen är, heter det, "den deprimerade situationen för den skandinaviska sjöfartsmarknaden, det ökade antalet baltiska reparationsbryggor och värdet av den svenska kronan i förhållande till andra valutor".

Under de senaste månaderna har ledningen värderat möjligheterna att fortsätta verksamheten och vidtagit åtgärder. Men de räcker uppenbarligen inte.

Därför bedömer man att det inte längre är möjligt att fortsatta verksamheten på grundval av en hållbar affärsplan.

36 kollektivanställda och 17 tjänstemän, totalt 53 personer, berörs.

- Det är för många, konstaterar Jacob Billborg, ordförande i IF Metalls verkstadsklubb på Götaverken.

Han vet inte vad som ska hända.

- De har tagit in en likvidator vars funktion väl är att hugga huvudet av varvet. Vi vet inte vad vi ska göra under tiden. De projekt vi har ska självklart färdigställas så gott vi kan. Vi vet inte mer. Vi ska få mer information på måndag, säger Jacob Billborg.

Varvsledningen betonar i pressmeddelandet att kvaliteten på arbetskraften inte på något sätt är relaterad till beslutet.

"Deras kompetens och engagemang har varit avgörande för framgångarna för varvet, både i goda och dåliga tider", heter det.

Den likvidator som utsetts på torsdagen har bland andra till uppgift att se till att processen kommer att följa alla tillämpliga svenska regler och förordningar med avseende på de berörda parterna, enligt pressmeddelandet.

Damen Shiprepair Götaverken hette tidigare Cityvarvet och är det enda kvarvarande varvsdelen av Götaverken i Göteborg. Sedan år 2000 ägs varvet av den holländska varvkoncernen Damen Group.

Varvet har varit inriktat på reprationer och underhåll av fartyg på upp till 75 000 dödviktston.

Förra året varslades 78 anställda, över halva personalstyrkan, till följd av lönsamhetsproblem. Till slut fick 53 personer lämna sin arbetsplats. Enligt vd Monica Svenner har varvet 65 anställda.

Fakta

Götaverken startade 1841 på men lades ner på 70-talet.

Varvet återstartade 1993 med 70 anställda och har sedan dess utfört mer än tusen underhållsjobb på fartyg. Antalet anställda har sedan dess fördubblats.

Från år 2 000 ingår Götaverken i holländska koncernen Damen Shipyards Group.

Götaverken varslade 78 av 124 anställda år 2013, 53 fick gå. Nu sägs samtliga upp.

1975 fanns 15 000 anställda vid varven och uppskattningsvis 3 000 anställda hos underleverantörerna i Göteborg.

1988 lämnade den sista båten, isbrytaren Oden, Arendalsvarvet.

Mest läst