Variabel hastighet runt Göteborg

ANNONS
|

Ökad säkerhet och mindre utsläpp.

Det är två mål som de nya hastighetsbegränsningarna till och från Göteborg ska bidra till. Redan nu är de nya skyltarna på plats, men det är först natten mot den 28 december som de täcks av.

Trafikverket har sedan 2008 hållit på med en översyn av hastighetsbegräsningarna. Målet är att man i framtiden ska använda variabel hastighet, att man kan anpassa hur fort man får köra i förhållande till trafik och väglag. Men än är det inte ekonomiskt görbart i hela regionen.

Nu tar man bort 50, 70 och 90-vägar, medan 110-begränsningen behålls. Hastigheterna inne i Göteborg förändras inte heller eftersom kommunen inte varit med i den här dialogen.

ANNONS

– De har annat att tänka på i dagsläget, säger Bertil Hallman vid Trafikverket.

I stället är det påfartslederna i Storgöteborg som berörs. Framför allt är det tre skäl till varför vi ska köra långsammare:

– För det första så byggdes lederna för decennier sedan och för en helt annan biltrafik. Nu är det köer och trängsel vilket gör att risken för att krocka i köerna ökar. För det andra vill kommunen att bilisterna ska använda påfartslederna oftare, man vill ha ut biltrafiken på lederna från småvägarna, vilket innebär att det är svårt att klara säkerhetsmarginalen vid exempelvis Kållered och Sisjön, säger Bertil Hallman.

Det tredje skälet är att bebyggelsen kryper närmare de stora lederna vilket ställer högre krav på luften och bullernivåerna.

Genom de nya reglerna minskar man allvarligt skadade med femton personer, och tre människoliv kan räddas - enligt beräkningarna.

ANNONS