Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Vi har fortfarande inte fått svar på vår fråga, nämligen vad det beror på att bränsleleveranserna ökade till Stockholms län efter införandet av trängselskatten, skriver debattörerna.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Varför ökade bränsleleveranserna efter biltullarna?

Bränsleleveranserna till Stockholms län har ökat sedan trängselskatten infördes. Vi vill veta vad det beror på för att slippa upprepa samma misstag i Västsverige, skriver Theo Papaioannou och Tom Heyman (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Jonas Eliasson, Maria Börjesson och Carl J Hamilton bemöter vår debattartikel som slarvig. Låt oss förtydliga. SCB:s statistik från 2001 till 2010 visar att dieselleveranserna ökat från 417 000 till 626 000 (+209 000) kubikmeter i Stockholms län samtidigt som bensinleveranserna minskat från 910 000 till 832 000 (-78 000). Motsvarande siffror för Västra Götalandsregionen är 732 000 som ökat till 886 000 (+154 000) för diesel och 943 000 som minskat till 741 000 (-202 000) för bensin.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nya bilar har lägre förbrukning än äldre men ändå ökar bränsleförsäljningen och med det ökar utsläppen. Det är helt tydligt att stora miljöutmaningar återstår för Stockholms län och att trängselskattens inverkan i innerstaden inte är märkbara i siffrorna för länet. Något som forskarlaget faktiskt själva skriver.

Vi vill gärna veta vad detta beror på så att samma misstag inte upprepas i Västsverige. Sedan tidigare vet vi ju att trafikforskarna anser att trängselskattesystemet inte ska användas för att maximera skatteintäkter. Men det vet ju de flesta av oss att det var den politiska anledningen i Göteborg vid framtagandet av trängselskattezonen.

Djupare analys behövs

Det skulle vara utomordentligt positivt om Jonas Eliasson med medarbetare eller någon annan kompetent institution kan göra en djupare analys som faktiskt förklarar ökningen av bränsleförsäljningen i Stockholms län.

Att trängselskattesystemet är trafikstyrande råder det ingen tvekan om från vår sida heller. Att det minskar över tullarna är klart men också att det ökar på andra vägar. Dock förblir systemet orättvist för de som behöver köra bil och beslutet i Göteborg är taget utan förankring hos medborgarna. Men det är den politiska aspekten.

Vi anser det viktigt att man inte missar något på vägen som kanske inte syns i statistiken från SCB:s uppgifter om körsträcka per invånare. Vi välkomnar den vidare dialogen med forskarlaget som inletts.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare Vägvalet