Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Var tredje har valt bort tåget

”Åk inte med oss”, sa SJ till resenärerna när snökaoset var som värst. Och mycket riktigt – var tredje svensk har någon gång valt bort tåget av rädsla för att bli försenad. Det visar en ny GP-Sifo.

– Det är skrämmande siffror, säger Anders Ygeman, ordförande i Riksdagens trafikutskott.

Det har varit en tung höst för både Trafikverket, tågföretagen och tågresenärerna. När snökaoset drog in över Sverige i början av december drabbades många resenärer av förseningar och inställda tåg. Nu visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av GP att var tredje svensk någon gång har valt bort tåget till förmån för bil eller flyg.

– Det är allvarligt att förtroendet för järnvägen är så här lågt. Svenskarna är Europas mest missnöjda tågresenärer. Vi delar den bottenplaceringen med rumänerna, säger Angers Ygeman.

SJ, som kör  majoriteten av persontågen, väljer att se siffrorna på ett annat sätt.

– Det är svårt att kommentera det. Det är ju också två tredjedelar som inte har valt bort tåget. Men vi hoppas naturligtvis att fler vill åka tåg, säger Thelma Henrysson på SJ:s presstjänst.

Missnöjet är störst i Stockholm. Där uppger 37 procent att de någon gång valt bort tåget. I riket är det 41 procent av tjänstemännen som gjort samma val.

– Jag gissar att det beror på att de med högre ekonomisk förmåga har större möjlighet att välja bort tågen och kanske flyga i stället, säger Anders Ygeman.

Förra veckan ställde  SJ in 180 avgångar eftersom Trafikverket gjorde förberedelser för jultrafiken. Bland annat skulle is och snö bort från spåren.

– Det gjorde vi för att ha alla tåg rullande i jul. Vi informerade alla resenärer och bokade om deras biljetter, säger Thelma Henrysson.

Hur många avgångar som har ställts in i höst och vinter kan SJ inte svara på. Totalt låg punktligheten på SJ:s tåg på drygt 90 procent under hela november. För december finns ännu inga siffror. De inställda tågen syns dessutom inte i statistiken.

– Att ställa in tåg är en kraftfull åtgärd för att få ner statistiken över försenade tåg. Det syns inte, men påverkar tusentals människor som inte kan ta sig dit de vill, säger Anders Ygeman.

Trafikverkets statistik över tågförseningar i november visar att 36 procent av förseningarna berodde på fordonsfel. 26 procent berodde på fel som Trafikverket ansvarar för, till exempel tekniska fel. Peter Behrman, presskommunikatör på Trafikverket, tror inte att läget kommer se bättre ut i december.

– Nej, just nu ser det inte ut att bli bättre. Vi har problem med järnvägen, den är gammal och sliten. Det märks mest när det är kallt och snö. Problemen är störst där det är mycket trafik – Västra stambanan och västerbanan söderut. Järnvägen till Borås är det också ofta problem på, säger han, och tillägger:

– Vi har gjort vad vi kan, man kan inte göra allt. Men vi är måna om att trafiken ska flyta på så bra som möjligt.

Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M):

– Jag är egentligen inte förvånad över siffrorna, men självklart är det inte bra att det ser ut så här. Det blir en stor utmaning för oss. Vi planerar att skjuta till pengar till både underhåll och nybyggnation, men med tanke på hur eftersatt järnvägen är kommer det att ta mellan sju och tio år innan hela järnvägssystemet är tillbaka i standard igen, säger hon.

Mest läst