Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
AB Volvo

Vad betyder det för Göteborg?

4 400 tjänster bort från lastbilstillverkaren. GP:s Arne Larsson svarar på frågor om neddragningen och AB Volvo:s framtid.

Vad betyder detta för Göteborg?

Volvokoncernen har drygt 95000 anställda runtom i världen – av dem ska 4400 bort. Det är 2400 fler än vad företaget tidigare gått ut med. Än vet vi bara att det är tjänstemän och konsulter som ska försvinna, och att tjänsterna ska tas inom områdena Group Trucks operations, Trucks technology, Trucks sales and marketing, EMEA, IS/IT, Finans och HR.

Åtgärderna är i grunden strukturella: sedan Volvo sålde personbilstillverkningen för femton år sedan har bolaget växt genom att köpa upp andra lastbilstillverkare, som i praktiken fortsatt verka som egna bolag inom koncernen. Vd:n Olof Perssons strategi är att gifta samman bolagen för att uppnå samordningsvinster och slippa dubbelarbete.

I samband med att resultatet för tredje kvartalet presenterades sa Olof Persson att anställda i Göteborg kommer att beröras, men hur och i vilken omfattning är ännu inte klart. Vi vet att förhandlingar med de fackliga organisationerna pågår just nu.

Hur allvarligt är läget för AB Volvo?

I det korta perspektivet: allvarligt. Företaget har moderniserat lastbilsflottan för att klara av de nya utsläppskraven EU6, som trädde i kraft vid åsskiftet. Det innebär att produktkatalogen är modernare än någonsin. Men kostnaden per tillverkad lastbil har skjutit i höjden. Trots ökad omsättning under det fjärde kvartalet har vinsten fallit kraftigt. På sikt måste lönsamheten upp. Det är också därför man aviserar ytterligare personalneddragningar.

Finns det något ljus i tunneln?

Absolut. Att 4400 tjänster ska bort låter ohyggligt drastiskt. Samtidigt ska man komma ihåg att vi talar om ett företag som sysselsätter nästan 100000 personer. Det är alltså en neddragning på lite mer än fyra procent. Och även om det väcker frågetecken att den plötsligt växt från 2000 tjänster för tre månader sedan så handlar det om åtgärder som bland annat syftar till att minska dubbelarbete, vilket i grunden är helt sunt.

För att framtiden ska bli ljusare handlar det om att lastbilsköparna efterfrågar de nya modellerna – och det ser relativt hoppfullt ut. Men framförallt, att kostnaderna sjunker. Det är här den stora utmaningen ligger, och det är där vi ska leta efter förklaringen till att neddragningarna blir så mycket kraftigare än det som tidigare aviserats.

I rapporten kallar Olof Persson 2014 för effektiviseringens år – det ska utläsas som att han vill ta så mycket av kostnaderna för neddragningarna under året, för att kunna gå in i 2015 med bättre förutsättningar.

1292086.jpg
Mest läst