V och mp vill inte folkomrösta

ANNONS
|

Och samarbetspartierna v och mp, som vill ha avgifter, misstänker att s nu försöker döda denna känsliga fråga för många år framåt.

Förslaget från det socialdemokratiska partidistriktets styrelse i Göteborg i helgen ger flera svar men väcker samtidigt kanske ännu fler frågor:

* Det är Göteborg självt, inte rikspolitiker i Stockholm och på andra håll i landet, som ska bestämma i denna känsliga fråga om ekonomiska styrmedel i trafiken. Men socialdemokraterna i Göteborg tänker inte driva vare sig en ja- eller nej-linje inför den föreslagna folkomröstningen 17 september.

* En trängselavgift ska vara just en avgift och inte en skatt, som det nu är i Stockholm under försöket med trängselskatt där. Skatten går till staten men avgiften ska den egna kommunen, eller möjligen regionen, ta hand om och använda efter eget huvud.

ANNONS

* S-distriktsledningen är otydlig - medvetet? - om huruvida avgiften ska gå till att betala mer och bättre kollektivtrafik, vilket v och mp vill, eller fler och bättre vägar, vilket till exempel Handelskammaren kan tänka sig. Eller till lite både och, i så fall en klassisk socialdemokratisk mix. Kanske först en ny älvtunnel för biltrafiken och sedan tågtunneln Västlänken?

* S-ledningen i Göteborg hade inte informerat partivännerna i grannkommunerna om förslaget om att folkomrösta. Betyder det att socialdemokraterna i Göteborg i alla fall är överens med vänsterpartiet och miljöpartiet om att det bara är göteborgarna som ska få rösta, med motiveringen att det är dessa som drabbas mest av avgaserna och bullret från biltrafiken?

- Vi har bara diskuterat hur partiet i Göteborg ska göra i denna fråga, är enda svaret från partidistriktets ordförande, kommunalrådet Frank Andersson.

Vems var idén om en folkomröstning redan i år och samtidigt med Stockholm?

- Vi har diskuterat frågan på två styrelsemöten i distriktet och kände att det efter miljöpartiets uttalanden i Stockholm nyligen, om att införa trängselavgifter i Göteborg, var viktigt att kraftfullt markera att detta är en fråga som Göteborg själv ska bestämma över, svarar Frank Andersson.

GP lyckades i går inte nå trafikansvariga kommunalrådet Anneli Hulthén (s), som sitter i partidistriktets styrelse och varit med om att ta fram förslaget. Och Leif Blomqvist (s), ordförande i trafiknämnden men också regiontrafikråd för hela Västra Götaland, ligger lågt:

ANNONS

- Det här har gått ganska fort med det här förslaget, den senaste veckan, ursäktar Leif Blomqvist sig.

En folkomröstning redan i höst gynnar inte en seriös diskussion om trängselavgifter i Göteborg, hävdar vänsterpartiets kommunalråd Eva Olofsson.

- Det är alldeles för kort tid för att hinna förbereda ett eget förslag för hur vi skulle kunna använda oss av trängselavgifter, eller framkomlighetsavgifter, som jag hellre säger, här i Göteborg. Det är ju inte försöket i Stockholm som göteborgarna ska ta ställning till men det blir det ju i praktiken om vi har en folkomröstning i höst. Men vi skulle behöva förbereda ett förslag som är anpassat till de trafikförhållanden vi har här i Göteborg, säger Eva Olofsson.

- Det här liknar mest taktik från socialdemokraternas sida, i en för dem splittrande fråga, tycker vänsterpartiets kommunalråd.

Också miljöpartiets kommunalråd Kia Andréasson tycker att tiden är för knapp för att hinna få fram ett tydligt förslag om trängselavgifter till valdagen 17 september.

- Vi är väldigt angelägna om att folk får veta vad det är de ska ta ställning till och vi ser inte att man skulle hinna få fram sådana tydliga alternativ redan till i höst. Helst skulle vi vilja ha en försöksperiod med avgifter, som de nu har i Stockholm, säger Kia Andréasson.

ANNONS

Hon ser den göteborgska s-ledningens förslag den gångna helgen som "ett väldigt drag i det politiska schackspelet" och misstänker att socialdemokraterna hoppas att ett nej i en folkomröstning ska föra bort frågan om något slags avgifter i trafiken från dagordningen i många år framöver.

ANNONS