Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Alexander Kandiloros.

Västtrafik stämmer betalande kund

Stressad på väg till ett möte hade Alexander Kandiloros glömt sitt årskort hemma. I dag möts han och Västtrafik i tingsrätten.

Västtrafik betvivlar inte hans uppgifter men vill ändå att han ska betala tilläggsavgiften på 1 200 kronor, vilket Alexander vägrar göra.

Nästan på dagen för exakt ett år sedan var Alexander Kandiloros på väg till ett möte. Han var sen och stressad och i brådskan glömde han sin plånbok och busskort hemma.

När han skulle stiga av bussen möttes han av Västtrafiks biljettkontrollanter. Han förklarade läget, att han har ett registrerat årskort men glömt det hemma.

– De sa till mig att jag kunde snacka med biljettservice för att lösa det, men att jag måste skriva på boten, annars skulle jag vara tvungen att åka med till polisstationen, säger Alexander.

Han skrev på för att inte komma ännu senare till mötet. När han senare gick till biljettservice för att förklara sig blev han förbluffad.

– De tror på att jag glömt kortet hemma, de tror inte att jag gett det till någon annan, men att de lagen inte tillät dem att göra en sådan bedömning och att de måste ta ut avgiften. Det känns som att alla bedömningar är till deras favör, säger Alexander.

Alexander Kandiloros kontaktade personer högre upp i Västtrafiks hierarki, men fick samma svar överallt. "Det finns inget vi kan göra".

Men Alexander, som läser juridikprogrammet vid Handelshögskolan i Göteborg, kollade upp lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik från 1976.

– Efter att jag gjort det sa jag till dem att jag inte höll med om deras bedömning, och att om de vill ha sina pengar får de stämma mig.

Och det gjorde Västtrafik. I dag, klockan nio på morgonen, tas fallet upp i tingsrätten.

– Hela lagen är skriven för en helt annan tid. Jag undrar varför inte Västtrafik kan göra korten personliga? Gymnasieeleverna har det, varför kan inte andra resenärer också ha det?

Trots alla turer med Västtrafik fortsätter Alexander Kandiloros att åka buss och spårvagn och han har inga planer på att ändra på sina resvanor.

– Jag älskar Västtrafik och köper alltid årskort. Det jag inte gillar är biljettkontrollanterna. Det finns ingen kundserviceanda överhuvudtaget. De ser alla människor som fuskare och alla ska sättas dit. De har problem med plankare, varför värnar de inte om sina trogna kunder?

Mest läst